Havskilpadde svømmer i et rent hav i Bonaire

Postkodelotteriet støtter WWFs arbeid

Når du deltar i Postkodelotteriet, støtter du samtidig arbeidet til SOS-barnebyer og WWF Verdens naturfond. Hele 50 prosent av netto omsetning går til gode formål!

Inntekter til WWF fra Postkodelotteriet

I Norge går inntektene fra Postkodelotteriet til WWF Verdens naturfond og SOS-barnebyer. Hver gang du kjøper et lodd i Postkodelotteriet, bidrar du til å gjøre verden litt bedre for både mennesker og miljø!

Hele 50 prosent av netto omsetning går til gode formål, så hvert lodd er på mange måter alltid et vinnerlodd! Siden oppstarten i 2018 har Postkodelotteriet bidratt med mer enn 375 millioner kroner samlet til WWF og SOS-barnebyer.

Det viktige bidraget brukes blant annet til å bekjempe plastforsøpling, sikre et sunt og levende hav og støtte WWFs arbeid for bevaring av skog og natur hjemme i Norge. Støtten for 2023 beløper seg til 58 millioner kroner til WWF Verdens naturfond – et bidrag som gjør stor forskjell for verdens natur!

Generalsekretær i WWF, Karoline Andaur, mottok en sjekk på hele 30 935 563 kroner fra Postkodelotteriet i februar 2024. Penger som kommer fantastisk godt med i WWFs arbeid for å begrense klimaendringer og bevare naturen.

Slik deltar du

I Postkodelotteriet er loddnummeret ditt basert på postnummeret. Derfor vinner du alltid sammen med naboene dine.

For bare 200 kroner i måneden har du sjansen til å vinne millioner med postnummeret ditt samtidig som du støtter WWF og SOS-barnebyer. Loddet ditt fornyes automatisk hver måned, så du går aldri glipp av de mange vinnersjansene: Postkodelotteriet har nemlig nye vinnere hver eneste dag.

Her kan du lese mer om hvordan Postkodelotteriet fungerer, og her kan du kjøpe lodd for å delta.

Postkodelotteriets ambassadører Tom Stiansen og Jorun Stiansen overrakte WWF Verdens naturfond og SOS-barnebyer hver sin store sjekk i Oslo i februar 2023.

Historikken bak Postkodelotteriet

I dag finnes Postkodelotteriet i Nederland, Storbritannia, Tyskland, Sverige og Norge. Siden starten har de ulike Postkodelotteriene generert over 100 milliarder kroner til ideelle organisasjoner. Det gjør det til verdens tredje største private bidragsyter til gode formål!

Postkodelotteriet er utviklet av to nederlandske filantroper – konseptet kalles ”markedsdrevet veldedighet”. Ideen var å utvikle et konsept som medførte en dobbel gevinst: Organisasjonene får en sikker inntektskilde og kan satse bedre og mer langsiktig.

I tillegg bidrar samarbeidet med organisasjonene til en markedsføringsgevinst både for lotteriet og organisasjonene. Dette gjør at flere ønsker å delta og således igjen øker utdelingen til organisasjonene.

Sammen gjør vi verden bedre!

Postkodelotteriet i Norge