Rekordutbetaling til WWF

Nordmenns loddkjøp i Postkodelotteriet i andre halvdel av 2022 bidro med nesten 29 millioner kroner til WWFs arbeid for mer natur.

Publisert 14. februar 2023

Jorun Stiansen og Tom Stiansen i Postkodelotteriet overrekker en sjekk på nesten 29 millioner kroner til en jublende generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

Denne uken mottok WWF Verdens naturfond og SOS-barnebyer hver sin sjekk på 28 818 096 kroner. Midlene fra Postkodelotteriet er en viktig inntektskilde for organisasjonene.

– Det er alltid veldig stas å motta slike donasjoner. For en organisasjon som WWF betyr støtten fra Postkodelotteriet utrolig mye. Midlene er ikke øremerket, og det betyr at vi kan bruke dem der de gjør aller mest nytte, forteller generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

WWF jobber for mer natur

Støtten fra Postkodelotteriet går til WWFs arbeid for å bevare natur, både her hjemme og ut i verden.

Mer konkret går pengene til tiltak som bidrar til å ta bedre vare på truede arter, som fjellgorilla i Uganda, sikre levende hav, bevare skog, redusere plastforsøpling og skape sunnere levemiljøer for både mennesker og dyr.

– I desember i fjor undertegnet 196 land en historisk naturavtale som skal hjelpe oss å stoppe og reversere tapet av natur og gi oss mer natur allerede innen 2030. Det er en formidabel oppgave både for verdenssamfunnet og hvert enkelt land. Vi i WWF skal gjøre det vi kan for å holde politikerne ansvarlige og sørge for at den nye avtalen får den nødvendige gjennomslagskraften, forteller Andaur.

Alle fortjener en sjanse

I tillegg til WWF mottar også SOS-barnebyer støtte fra Postkodelotteriet. Organisasjonen jobber blant annet med å sikre barn i krigsherjede Ukraina den omsorgen de trenger.

– Et lotteri handler jo mye om vinnersjanser, men Postkodelotteriet handler like mye om å gi andre en sjanse, sier Tom Stiansen.

Som ambassadør for Postkodelotteriet har han besøkt loddkjøpere og vinnere over hele Norge.

– Det er alltid gøy å overraske vinnere med store sjekker, men det er hos de humanitære organisasjonene vi husker hva det egentlig handler om, sier Jorun Stiansen.

Støtter gode formål

Det aller første Postkodelotteriet ble etablert i Nederland i 1989 for å skaffe en sikker og stabil inntektskilde for veldedige organisasjoner.

I dag finnes lotteriet også i Sverige, Storbritannia, Tyskland og Norge.

Til sammen har de fem lotteriene delt ut mer enn 100 milliarder kroner. Det gjør Postkodelotteriet til verdens tredje største private giver til gode formål.

Siden lotteriet ble startet i Norge i 2018, har WWF og SOS-barnebyer samlet mottatt 259 millioner kroner.

– Vi setter enormt stor pris på samarbeidet med Postkodelotteriet og er veldig takknemlige for den rause støtten vi får hvert år. På vegne av hele organisasjonen ønsker jeg å si tusen hjertelig takk til alle som kjøper lodd. Sammen kan vi utgjøre en forskjell, sier Andaur.

Om Postkodelotteriet

• Postkodelotteriet startet i Nederland i 1989 og er i dag verdens tredje største private giver til ideelle organisasjoner.
  • Lotteriet finnes i dag også i Nederland, Tyskland, Storbritannia og Sverige.
  • I Norge startet veldedighetslotteriet høsten 2018.
  • Det er SOS-barnebyer og WWF Verdens naturfond som eier lisensen og mottar penger to ganger i året.
  • Totalt har Postkodelotteriet samlet inn mer enn 100 milliarder kroner til ideelle og humanitære organisasjoner verden over.