Postkodelotteriet støtter WWFs arbeid mot plast i havet

Det estimeres at det årlig havner mellom 9 og 14 millioner tonn plast i havet. WWF jobber globalt for å stanse plastforsøplingen av verdens hav. Postkodelotteriet støtter WWFs arbeid for et renere hav for både mennesker og dyr.

Publisert 14. oktober 2019

Mesteparten av plasten som ender opp i havet kommer fra land. Det estimeres at så mye som 94 prosent av plasten som ender i havet synker til bunns og blir dermed enda vanskeligere å fjerne. Omtrent fem prosent skylles opp på strender, mens én prosent blir liggende på havoverflaten og i vannsøylen.

Hør marinbiolog og leder for havteamet, Fredrik Myhre, fortelle om hvordan Postkodelotteriet støtter WWFs arbeid for et renere hav for mennesker og dyr.

Fiskegarn - en trussel

Alt fra de minste plankton til de største hvalene påvirkes av plasten. Mange dyr og fugler setter seg fast i fiskegarn og liner på avveie.

I mange tilfeller blir også plasten forvekslet med dyrenes naturlige matfat: fisk kan forveksle kontaktlinser med små maneter, fugler kan forveksle små plastartikler med krill, hvaler kan forveksle plastposer med blekkspruter. På denne måten fyller de magene med noe kroppene deres ikke klarer å fordøye. Plasten setter seg fast i fordøyelsessystemet, og dyrene kveles til døde.

Havet er vårt matfat

Plastforsøplingen er også en trussel mot mennesker. Hvis fisk og annen sjømat blir syke og dør, kan både matfatet og arbeidsplassene til millioner av mennesker forsvinne, særlig der problemet er størst i ulike deler av Asia. I tillegg kan plasten også skade oss mennesker direkte gjennom vannet vi drikker, maten vi spiser og luften vi puster.

WWF vil ha en global avtale

Plasten kjenner ingen landegrenser, derfor jobber WWF i over hundre land med å overbevise regjeringer om å bli enige om en rettslig bindene global avtale for å stanse plastforsøplingen av havet. I 2022 ble det klart at verden nå skal få en slik avtale. Nå fortsetter det harde arbeidet med å sørge for at avtalen blir så sterk og ambisiøs som mulig, for å få bukt med plastforsøplingen.

Vi er også på plass i sentrale byer og urbane strøk i Sørøst-Asia, for å forbedre avfallshåndteringen.

WWF jobber også for å få på plass et obligatorisk produsentansvar for alle plastprodukter i Norge. Det betyr et sett med regler og tiltak som gjør at produsentene selv må ta ansvar for plasten de setter ut på markedet – også etter det har blitt avfall.

Takk til Postkodelotteriet!

Dette arbeidet er ikke gjort i en håndvending, og krever store ressurser og midler. Pengene fra Postkodelotteriet hjelper oss i kampen for livet i havet.

Et sunt hav er avgjørende for vår helse, at vi har en framtid og hele jordas overlevelse - så tusen takk til Postkodelotteriet og alle som kjøper lodd!