27 millioner kroner til WWF

Nordmenns loddkjøp i Postkodelotteriet så langt i år bidro med over 27 millioner kroner til WWFs arbeid for å bremse klimaendringene og bevare natur.

Publisert 23. august 2023

Et bilde av Karoline Andaur, Tom Stiansen og Jorun Stiansen under sjekkutdelingen.
Generalsekretær i WWF Verdens naturfond Karoline Andaur mottok nylig en sjekk på over 27 millioner kroner av Postkodelotteriets Jorun Stiansen og Tom Stiansen.

Postkodelotteriet er et veldedighetslotteri som støtter hundrevis av veldedige organisasjoner over hele verden. I Norge er det WWF Verdens naturfond og SOS-barnebyer som mottar penger fra lotteriet.

– Støtten fra Postkodelotteriet betyr utrolig mye for oss, sier Karoline Andaur, generalsekretær i WWF som får en sjekk fra Postkodelotteriet to ganger i året. Utbetalingen for første halvår i 2023 er på hele 27 168 849 kroner.

– Det er vanvittig mye penger, og de kommer godt med i arbeidet vårt for en renere, tryggere og grønnere fremtid for alle, sier Andaur.

Dette går pengene til

WWF jobber for å bremse klimaendringene og stanse tapet av natur, og støtten fra Postkodelotteriet går til flere viktige prosjekter, både i Norge og i utlandet.

– Blant annet brukes midlene til vårt arbeid med få på plass en global og rettslig bindende plastavtale slik at vi kan stanse plastforsøpling som har blitt et av vår tids raskest voksende miljøproblemer. I tillegg går pengene til arbeidet med å ta vare på den unike og sårbare naturen i Arktis, sier Andaur.

Støtten fra Postkodelotteriet er ikke øremerket, noe som betyr at WWF kan til enhver tid bruke pengene der de trengs mest.

Takknemlig for støtten

Sjekken på 27 millioner kroner er den tiende i rekken. I fjor mottok WWF og SOS-barnebyer til sammen 100 millioner kroner. Siden oppstarten har de to organisasjonene fått over 300 millioner kroner.

– Mens utslipp av klimagasser øker, rammer katastrofale klimaendringer stadig flere. I tillegg mister vi natur i et alarmerende tempo, og én million arter står i fare for utryddelse. Vi har store oppgaver fremfor oss, sier Andaur og legger til: – Vi ønsker å takke Postkodelotteriet og alle som kjøper lodd. Vi er veldig takknemlige for den rause støtten, og for at vi får muligheten til å gjøre enda mer for å ta vare på vårt felles hjem, planeten.