COP28: – Vi har somlet lenge nok

Klimaforhandlingene må resultere i konkrete tiltak som begrenser den globale oppvarmingen til 1,5 grader. WWF mener at verdens ledere har somlet bort flere tiår ved å utsette klimatiltak som monner, og krever nå vedtak om at all fossil energi fases ut.

Publisert 28. november 2023

Klimaendringene rammer stadig flere. Landsbyen Cacau Pirêra i Amazonas ble oversvømt i 2021. I 2023 ble hele regionen rammet av tørke.
Generalsekretær Karoline Andaur
– Vi har ikke råd til enda en COP med lave ambisjoner, advarer Karoline Andaur, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

– Klimatoppmøtet i Dubai må bli troverdighetens COP. Vedtakene som gjøres de neste to ukene må gjenspeile hvor mye det haster å nå målene i Parisavtalen, og hvor stor innsats som er nødvendig for å gjøre nettopp det. Verdens ledere må benytte forhandlingene til å gjenopprette tilliten og fornye håpet om at verden sammen kan takle den akutte klimakrisen, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

Kursendring er nødvendig

COP28 ligger an til å bli det viktigste klimatoppmøtet siden Parisavtalen ble inngått i 2015, mye grunnet «Global Stocktake» – en evaluering av den globale innsatsen som er gjort for å nå klimamålene de siste åtte årene.

Som en del av denne evalueringen kom det i september en rapport som konkluderte med at vi er langt unna 1,5-gradersmålet. På COP28 blir det derfor viktig å enes om en konkret handlingsplan for hvordan kursen skal endres og målene i Parisavtalen nås.

– Alle land må både justere sine nasjonale klimamål slik at de er i tråd med 1,5-gradersmålet, og for alvor iverksette tiltak for utslippsreduksjoner, sier Andaur og legger til:

– Vi kan fortsatt unngå en fremtid med stadig eskalerende klimaendringer, men tiden er i ferd med å renne ut. Vi har ikke råd til enda en COP med lave ambisjoner. Det er nå det gjelder, det er i Dubai det må skje. Jo raskere vi handler, desto raskere kan vi høste fordelene av en tryggere og mer stabil fremtid.

Fossil energi må fases ut

Å få slutt på produksjon og bruk av all fossil energi og sikre omstilling til 100 prosent fornybar energi er den løsningen som vil ha størst effekt for å nå målene i Parisavtalen og forhindre de verste konsekvensene av klimaendringene.

På klimatoppmøtet i Egypt i fjor viste mer enn 80 land, inkludert Norge, støtte til forslaget om å fase ut all fossil energi. Det er dette initiativet man må bygge videre på.

– Verdens land må bruke klimatoppmøtet i Dubai til å enes om utfasing av all fossil energi, inkludert olje og gass, samt sette globale mål for energieffektivisering og økt utbygging av fornybar energi, slik at vi kommer i mål med energiomstillingen i god tid før 2050, sier Inga Fritzen Buan, seniorrådgiver for internasjonal klimapolitikk i WWF Verdens naturfond.

Rike land har ansvar for å dra lasset og nå nullutslipp allerede tidlig på 2040-tallet. WWF mener derfor at Norge ikke trenger å vente på slutterklæringen fra Dubai.

– Vi har allerede somlet bort flere tiår ved å utsette klimatiltak som monner. Nå er det på tide å innse at vi ikke kan kvotekjøpe eller karbonlagre oss vekk fra å gjøre betydelige endringer i norsk petroleumspolitikk. Med all den kunnskapen vi nå har, er alt annet enn full stans i leting etter og utbygging av nye olje- og gassfelt å sette oljenæringen høyere enn vår felles framtid, sier Fritzen Buan.

– Nå er det på tide å innse at vi ikke kan kvotekjøpe eller karbonlagre oss vekk fra å gjøre betydelige endringer i norsk petroleumspolitikk, sier Inga Fritzen Buan, seniorrådgiver for internasjonal klimapolitikk i WWF Verdens naturfond.

Finansiering er nøkkelen

For å få gjennomslag på klimatoppmøtet er vi avhengige av at industrialiserte land øker klimafinansieringen betydelig, til mer enn 100 milliarder dollar per år. Som del av dette, er det også avgjørende å doble andelen som går til klimatilpasning innen 2025 i tråd med utviklingslandenes behov.

I tillegg blir det viktig at det nye fondet for tap og skade operasjonaliseres.

– Opprettelsen av fondet var en stor suksess på klimatoppmøtet i Sharm el-Sheikh i fjor, men nå må landene jobbe videre med å gjøre fondet fullt operativt, og bli enige om hvordan det skal fylles med penger og hvem som skal kunne bruke dem, sier Fritzen Buan.

Lurer du på noe?