Kyst og strandsone

Åpent landskap gir sjelefred og er en viktig naturopplevelse der spesielt kystlandskapet er truet på grunn av nedbygging og redusert tilgang til vann, strand og svaberg.

«Før var det måker, friskt vann og mye fisk og blåskjell. Slik er det ikke lenger» – Øystein Leivestad

«Det er viktig for barna i kommende generasjoner å ha et forhold til sjøen og havet. Å sitte i strandkanten med krabbesnøre og håv er gode barndomsminner og verdifull kontakt med naturen» – Janne Vinje Martinsen

«Kringelneset er ei naturperle bare 3 kilometer fra sentrum av Sortland by. Her kan man vandre langs sjøen og høre lyden av hav og sjøfugler. Det er brakkvannsområder og en liten skog med småfugler og dyr. Her er det mange små strender med korallsand og nydelig for barns lek. Området har vært truet av både boligbygging og industri» – Janne Strand, Sortland

Det rike liv

De aller fleste i kystnasjonen Norge har gode minner med bading, lek og krabbefiske fra brygga. Entusiasmen er stor når krabben endelig har festet seg på det hjemmelagede snøret av hyssing og klesklype, med selvplukkede blåskjell som agn.

Høylytte hvin og skrik når en tangklase full av sprellende fisk, reker og andre skapninger dras opp på brygga. Frustrasjonen som rår over at fisken alltid skjønner hvor håven er, og samarbeidet som oppstår når man sammen skal gjete en flyndre opp i bøtta.

Strandsonen byr på hundretusenvis av timer med nysgjerrighet, utforsking og glede for både store og små. Kort og godt det rike liv med enkle midler.

«Mister vi vårt rene badevann, mister vi enormt mye livsglede», skriver Marianne Perkis Nørstebø.

For mange hviler det en skygge over naturopplevelsen i strandkanten, dels fordi man ser sitt barndoms paradis forsvinne, men også bekymringen for at kommende generasjoner blir frarøvet sin mulighet til den samme undringen i fjæra.

Tilgangen begrenses av en stadig nedbygging og privatisering av strandsonen, samtidig som opplevelsene selv mister sin magi etterhvert som artsmangfoldet skrumper inn.

I 2021 ble ni av ti søknader om utbygging i 100-metersbeltet innvilget, og med det taper både allemannsretten og naturen nok en gang for kortsiktige interesser.

Noen steder erstattes også naturlige tangbelter med importsand fra Danmark, ålegrasengene snør ned av partikler fra land, og lurv, stillehavsøsters og havnespy legger seg stedvis som kvelende tepper over det som tidligere var et eldorado for småkrabber og barn.