Earth Hour - slukk lyset for klima og natur

Earth Hour er kalt verdens største grasrotmarkering for klima. Da slukker millioner av mennesker verden over lyset i én time, for å markere at vi står samlet i kampen mot klimaendringer og for en levende natur.

Vårt forhold til naturen er i ubalanse. De katastrofale hendelsene som har skjedd i den siste tiden, viser med all tydelighet dette. Skogbranner, ekstremvær og covid-19 pandemien har enorme konsekvenser for hele verden.

Pandemien har vist oss at naturen er essensiell for vår eksistens og at velfungerende naturlige systemer er uunnværlige for våre liv. Det vi gjør mot naturen, gjør vi mot oss selv. Vi må fikse vårt ødelagte forhold til naturen.

Nå er tiden inne til å vise at vi står sammen i kampen for en levende natur og mot klimaendringene.

En ensomt telt under en himmel full av nordlys
Hva med å tilbringe Earth Hour i et et telt utendørs? Du trenger ikke å dra så langt, kanskje hagen eller verandaen holder? Eller titt ut av vinduet ditt hjemme, og se om du kan få øye på noen stjerner.

En global bevegelse for natur og miljø

WWFs Earth Hour har spredd seg fra en enkelt markering i Sydney i 2007 til en global bevegelse for natur og miljø. Denne fellesdugnaden er en symbolsk handling for å markere at verden står sammen mot klimaendringene. WWF har arrangert Earth Hour i Norge siden 2009.

Earth Hour er verdens største grasrotbevegelse for miljøet og tar sikte på å engasjere enkeltmennesker, næringsliv og myndigheter over hele verden. Målet er å sikre oppmerksomhet om vår tids store utfordringer og at det haster å løse dem. Bevegelsen har vært avgjørende for å folkeliggjøre klimaengasjement over hele jorda.

I 2021 falt Earth Hour på den 27. mars kl. 20.30 til 21.30. I hele 192 land verden over ble Earth Hour markert, som et symbol for hvordan vi står sammen for å bevare dette ene hjemmet vi alle deler - jorden vår.

I 2022 er Earth Hour den 26. mars.

Å spille et brettspill med familien i lyset fra et stearinlys, er en fin aktivitet under Earth Hour.

Fra Samoa til Cook Islands

Earth Hour starter klokka 20.30 i alle land, gjennom tidssone etter tidssone. Øygruppen Samoa er først i rekken mens Cook Islands får avslutte markeringen.

Siden starten har en lang rekke verdenskjente landemerker sluttet opp om markeringen og gått i svart: Eiffeltårnet i Paris, Colosseum i Roma, pyramidene i Egypt, Slottet i Oslo, Akropolis i Athen, Victoria Harbour i Hong Kong, Brooklyn Bridge og Golden Gate Bridge i USA, Sydney Harbour Bridge i Australia, Taipei 101 i Taiwan og Freedom Monument i Latvia.

Fant du det du lette etter?