Bli tigerfadder

Innen 2022 skal vi doble antallet tigere i det fri. Bli med oss i kampen for å redde tigeren!

Verdens største kattedyr er sterkt truet

Som toppredator spiller tigeren en viktig rolle i å opprettholde et sunt økosystem. Forsvinner tigeren fra naturen, vil det få store konsekvenser for både dyr og mennesker.

Fra 2010 til 2016 økte antallet ville tigere i verden med 20 prosent, fra 3 200 til 3 890 individer. WWFs mål er å doble bestanden innen 2022. Dette arbeidet kan du bli med på!

Hjelp oss i kampen for å redde tigeren!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Jaktes for å bli medisin og pyntegjenstander

Tigeren forbindes med makt og styrke. Å ha et tigerskinn som teppe gir status enkelte steder i Asia, og drikker man tigervin er overtroen at man får superkrefter.

De senere årene har bruken av malte tigerknokler i orientalsk medisin økt kraftig. Den økonomiske framgangen i Sørøst-Asia fra midten av 70-tallet har ført til økt etterspørsel etter denne type «medisin».

Det er ikke for sent. Sammen kan vi stoppe krypskytingen!
  • Antall tigere ca år 1900

• Antall tigere 2010

• Antall tigere 2016

Bli fadder – få frukt- og grønnsaksnett!

Vi i WWF ønsker å redusere mengden unødvendig engangsplast. Alle nye faddere får derfor to økologiske bomullsposer for frukt og grønt i velkomstgave. Posene er vaskbare og kan brukes igjen og igjen. Perfekt når du skal handle frukt og grønt i løsvekt eller til å oppbevare grønnsaker i kjøleskapet. Holder maten frisk. NB: Gaven sendes når Avtalegiro er signert.

Vårt arbeid hadde ikke vært mulig uten fadderne våre – bli med i kampen for en levende natur, du også!

Tyvjakten dreper to tigere hver uke

Det er mennesket som er tigerens største fiende. Krypskyttere dreper to tigere hver uke. De er en del av kriminelle nettverk som tjener store penger på illegal handel med tigerdeler, og de pløyer profitten tilbake i våpen- og narkotikasalg.

Ringvirkningen når en krypskytter tar livet av en tiger, er stor. Drepes en mor med unger, vil ungene mest sannsynlig dø og hennes potensial til å oppdra flere tigerunger blir borte. Drepes en hann, kan det utløse en kamp om territoriet blant andre hanner. Dette kan forstyrre deres muligheter til å finne en hunn og parre seg.

Utviklingen snur med prosjektet Tiger X2

Etter 100 år med nedgang i tigerbestanden, inviterte WWF verdens tigernasjoner i 2010 med på prosjektet Tiger X2. Målet for prosjektet er å doble antallet tigere i det fri innen 2022.

Takket være støtte fra tigerfaddere og engasjerte mennesker over hele verden, er prosjektet i ferd med å lykkes. I 2016 hadde tigertallet steget fra et bunnivå på 3.200 dyr til 3.890. Det er første gangen antallet tigere øker på over 100 år!

Dette gjør WWF for tigeren

• Trener og utstyrer viltvoktere som beskytter tigrene mot krypskyting.
  • Overvåker bestandene av tigere og byttedyr ved å sette ut viltkameraer.
  • Jobber for å stoppe handelen med tigerdeler, hovedsakelig på markeder i Asia.
  • Verner leveområder og oppretter viltkorridorer, slik at tigere og byttedyr kan flytte seg over større områder.
  • Jobber for å forbedre internasjonale avtaler, så tigeren får bedre beskyttelse og høyere prioritering i kamp med næringslivsinteresser.

Derfor trenger tigeren din hjelp

Selv om utviklingen er positiv, er tigeren fortsatt sterkt truet. I Asia blir stadig flere av tigerens leveområder satt under press på grunn av utbygging. Og tyvjakten fortsetter så lenge det er etterspørsel etter tigerdeler.

Tigeren trenger din hjelp i kampen mot hensynsløse mennesker. Bli tigerfadder og bidra til at verdens største kattedyr overlever!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Fant du det du lette etter?