Earth Hour - slukk lyset for klimaet

Lørdag 28. mars kl. 20.30 til 21.30 var det Earth Hour. Selv om vi i år måtte markere Earth Hour hjemme hver for oss, så fikk vi kjenne på en følelse av fellesskap da millioner av mennesker verden over slukket lyset for klima og natur.

Sammen for klimaet - hver for oss

Earth Hour kalles verdens største dugnad for klimaet. I år er det en annen dugnad vi alle er med på, som gjør at vi ikke skal samles i større forsamlinger. Men det betyr ikke at vi ikke kunne markere en mørk time for klima og natur!

I 190 land over hele verden ble Earth Hour 2020 markert, som et symbol for hvordan vi står sammen for å bevare dette ene hjemmet vi alle deler - jorden vår.

#EarthHourLive - konsert i din egen stue

Vi fikk med oss et knippe dyktige og populære musikere, som holdt en livestreamet konsert fra sin egen stue direkte hjem til din! Tusen hjertelig takk til de fantastiske artistene som deltok! Det ble en magisk konsert med Sondrey, Aggie Frost, Fadnes, Aslak og Ida Jenshus.

En ekstra takk til alle dere som så på Earth Hour-konserten, og til alle dere som slukket lyset for Earth Hour i år. Dersom dere ikke fikk med dere konsertene live, ligger de på vår Facebook-side, eller under videoer, en liten stund til.

• Sondrey: Mange kjenner ham nok best fra «Stjernekamp» og «Melodi Grand Prix», men Sondre Mulongo Nystrøm, med artistnavnet Sondrey, har mange år bak seg i musikkbransjen. Sondreys musikk er sterkt inspirert av Michael Jackson og den moderne hip hop/urban-scenen, med mørke og emosjonelle tekster. Han jobber nå med sitt første fullengdes album.
  • Frost: Aggie Frost er mangeårig del av Tromsøs rike elektronikamiljø, og snart klar for lanseringen av sitt nye album, Perlemor. Musikken beskrives som melankolsk trip-hop, med elektronisk fundament, varme analoge synther og lag på lag med vokal og strykeorkester, mens tekstene er nære, personlige og visuelle.
  • Fadnes er soloprosjektet til låtskriver, vokalist og gitarist Einar Fadnes. Etter nærmere tjue år på veien og seks utgivelser med Jim Stärk, gir han nå ut sitt første soloalbum. Han har sluppet fire singler og hans selvtitulerte debutalbum slippes 17. april.
  • Aslak: ASLAK er soloprosjektet til Aslak “Alis” Hartberg fra Klovner i Kamp. Han spiller norsk, moderne autotune-rap med tekster som ofte handler om komplisert kjærlighet, ensomhet og utenforskap. Med seg denne kvelden har han sin eldste sønn, ni år gamle Hugo, aka DJ HUGO BOSS. Og kanskje vanker det også smakebiter fra noen helt nye låter!
  • Ida Jenshus er en artist i konstant utvikling. Fra tradisjonell country, via neddempet Folk/Americana til en nå mer pop- og rockorientert stil. Den folkekjære artisten har vunnet tre spellemannspriser og har snart 1000 konserter bak seg. I 2019 slapp hun sitt foreløpig siste album From This Day On.
En ensomt telt under en himmel full av nordlys
Hva med å tilbringe Earth Hour i et et telt utendørs? Du trenger ikke å dra så langt, kanskje hagen eller verandaen holder? Eller titt ut av vinduet ditt hjemme, og se om du kan få øye på noen stjerner.

En global bevegelse for natur og miljø

WWFs Earth Hour har spredd seg fra en enkelt markering i Sydney i 2007 til en global bevegelse for natur og miljø. Denne fellesdugnaden er en symbolsk handling for å markere at verden står sammen mot klimaendringene.

Earth Hour er verdens største grasrotbevegelse for miljøet og tar sikte på å engasjere enkeltmennesker, næringsliv og myndigheter over hele verden. Målet er å sikre oppmerksomhet om vår tids store utfordringer og at det haster å løse dem. Bevegelsen har vært avgjørende for å folkeliggjøre klimaengasjement over hele jorda.

WWF har arrangert Earth Hour i Norge siden 2009.

Å spille et brettspill med familien i lyset fra et stearinlys, er en fin aktivitet under Earth Hour.

Fra Samoa til Cook Islands

Earth Hour starter klokka 20.30 i alle land, gjennom tidssone etter tidssone. Øygruppen Samoa er først i rekken mens Cook Islands får avslutte markeringen.

Siden starten har en lang rekke verdenskjente landemerker sluttet opp om markeringen og gått i svart: Eiffeltårnet i Paris, Colosseum i Roma, pyramidene i Egypt, Slottet i Oslo, Akropolis i Athen, Victoria Harbour i Hong Kong, Brooklyn Bridge og Golden Gate Bridge i USA, Sydney Harbour Bridge i Australia, Taipei 101 i Taiwan og Freedom Monument i Latvia.

Fant du det du lette etter?