Klimaendringene rammer spisevanene våre | WWF Norway

Klimaendringene rammer spisevanene våre

Posted on 20 November 2015
Utvalget på supermarkedene også i vestlige land vil bli rammet av klimaendringer, dersom ikke utslippene kuttes drastisk. Det slår en ny WWF-rapport fast. Også nordmenn vil komme til å merke at ekstreme værhendelser rammer avlinger og dermed råvarer vi bruker på kjøkkenet. Dette illustrasjonsbildet ble tatt i Storbritannia.
© WWF/Richard Stonehouse
Kaffe, bananer, appelsiner og nøtter kan bli svært kostbare og vanskelige å få tak i om bare få tiår på grunn av klimaendringene, slår en ny WWF-rapport fast.

– Klimaendringene kommer også til å ramme norske forbrukere på handletur, sier WWF-Norges generalsekretær Nina Jensen.
– Tørke, hetebølger, flom og knapphet på vann gjør at avlinger slår feil og fører til store inntektstap. Det får dramatiske konsekvenser for de landene som baserer sin økonomi på å dyrke råvarer som nå rammes av klimaendringer, fortsetter hun.

For klimaendringene vil gjøre seg gjeldende også i supermarkedene, viser den nye WWF-rapporten «Stille før stormen». Svekket tilgang og høyere pris på jordbruksvarer som kaffe og appelsiner blir en direkte konsekvens av de menneskeskapte klimautslippene. Rapporten går gjennom hvordan de globale klimaendringene konkret rammer fire av verdens mest ettertraktede matvarer: kaffe, appelsiner, hasselnøtter og bananer.

Avlinger slår feil
­– De negative konsekvensene av klimaendringene vil øke, omfanget vil bero på hvor sterk den globale oppvarmingen blir og vår evne til å tilpasse oss endringene. Vi ser nå stadig oftere at avlinger slår feil på grunn av klimarelaterte endringer, noe vi forventer vil skje hyppigere i årene framover. Brasil og California er nå rammet av tørke, noe som gir en forsmak på hva vi har i vente. Klimaendringene vil gjøre seg stadig mer gjeldende og ramme større områder, sier klimaekspert Thilo Pommerening i WWF-Tyskland.

Klimautslipp må kuttes
WWF-rapporten påpeker at det er avgjørende at de menneskeskapte klimagassutslippene kuttes dersom vi fortsatt skal ha fri tilgang til – og råd til – noen av våre mest kjente råvarer på kjøkkenet. I tillegg må land som rammes av feilslåtte avlinger få støtte til å tilpasse seg klimaendringene. Industrialiserte land klarer enn så lenge å håndtere konsekvensene av klimaendringer, som høyere pris eller dårligere kvalitet, men for bøndene og gårdsarbeiderne i de landene der disse råvarene dyrkes er utviklingen allerede dramatisk.

KAFFE:
  • Brasil og Vietnam står for halvparten av verdens globale kaffeproduksjon. Innen midten av dette århundret vil halvparten av de områdene der det i dag dyrkes kaffe være ubrukelige til dette formålet på grunn av klimaendringer. Det siste tiåret har økt knapphet på vann ført til gjentakende og dramatiske tap av avlinger. Vietnam er blant landene i verden som nå er verst rammet av klimaendringer. Innen 2070 er det ventet at om lag en tredel av de jordbruksområdene der det i dag dyrkes kaffe i Brasil, vil være uegnet på grunn av klimaendringer.
BANANER:
  • Bananer er verdens mest dyrkede frukt, men også denne råvaren er hardt rammet av klimaendringer. Høyere temperaturer, stormer og oversvømmelser gir økt risiko for spredning av farlige bakterier og sopp. Det er svært kostbart å komme slike plantesykdommer til livs. Columbia er verdens tredje største eksportør av bananer. Innen 2060 kan hele 60 prosent av de områdene i landet som i dag er egnet for banandyrking, være ubrukelige til dette formålet.
  APPELSINER:
  • Den største trusselen mot appelsiner er tørke. Halvparten av den appelsinjuicen som drikkes i verden, stammer fra Brasil. 80 prosent av Brasils appelsiner er dyrket i staten São Paulo. I dag er det i stadig høyere grad nødvendig med utstrakt vanning, noe som ikke var vanlig på 1960- og 70-tallet. Dyrkingsområdene har flyttet seg sørover, også det på grunn av klimaendringer. I tillegg er det ventet at de største plantasjene i California og Florida vil bli rammet i stadig større grad av enten mangel på vann eller stigende havnivå.
  HASSELNØTTER:
  • Ikke noe land eksporterer så mange hasselnøtter som Tyrkia. Landet står for 70 prosent av verdens hasselnøttproduksjon. Men i 2014 ble en stor del av avlingene mislykket, noe som førte til en dobling i markedsprisen og som igjen gjorde at sjokoladeprodusenter i Europa måtte tilpasse seg en helt ny situasjon. Den tyrkiske miljøvernministeren har varslet at Tyrkia vil oppleve endringer i jordbruket og produksjonsområder og tap av avlinger, noe som vil ramme velferden i landet, på grunn av klimaendringer.