Noe

Hjelp naturens superhelter!

Når skjenket du sist pollinatorene, de som utrettelig sørger for vakre blomster og saftig frukt på bordene våre, en takknemlig tanke? Det er på tide at insektene verdsettes for det de virkelig er – naturens superhelter!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

En tistelsommerfugl på en lilla blomst med grønn bakgrunn.
Hva gir vel mer sommerfølelse enn synet av sommerfugler og bier som danser fra blomst til blomst?

Lyden av sommer

Lukk øynene. Det starter straks. De første varme solstrålene som treffer ansiktet. De siste snøflekkene som forsvinner i hagen, og gir plass til årets første markblomster og gress mellom tærne, idet naturen eksploderer i liv, farger og summing i luften etter en kald og mørk vinter.

Men lyden av sommer er nå i ferd med å stilne. De brummende biene og hummende humlene som kjennetegner en vakker solskinnsdag blir stadig færre.

Insektene våre forsvinner i et alarmerende tempo, og med dem står hele livsgrunnlaget vårt i fare.

– Insektene våre står på døgnet rundt for oss, og sørger bokstavelig talt for å holde liv i jorda. De pollinerer planter, gir oss mat på bordet og er selv mat for alt oppover i næringskjeden. Uten dem ville ikke vi vært her. Derfor er de superhelter, og derfor er det nå på tide at vi hjelper dem i en vanskelig tid, sier seniorrådgiver og biolog Zanete Andersone-Lilley i WWF Verdens naturfond.

Hjelp superheltene - få flott velkomstgave

Bli fadder – få frukt- og grønnsaksnett!

Vi i WWF ønsker å redusere mengden unødvendig engangsplast. Alle nye faddere får derfor to økologiske bomullsposer for frukt og grønt i velkomstgave. Posene er vaskbare og kan brukes igjen og igjen. Perfekt når du skal handle frukt og grønt i løsvekt eller til å oppbevare grønnsaker i kjøleskapet. Holder maten frisk. NB: Gaven sendes når Avtalegiro er signert.

Vårt arbeid hadde ikke vært mulig uten din støtte – bli med i kampen for en levende natur, du også!

Hvorfor trenger superheltene vår hjelp?

Ifølge en fersk rapport fra EU-kommisjonen er 80 prosent av avlinger og ville blomster helt avhengige av innsatsen de gjør, skriver NTB.

– Den alarmerende tilbakegangen av insekter som pollinerer avlinger og ville planter, utgjør en risiko for matsikkerheten og truer vår overlevelse og naturen som helhet, sier miljøkommissær Virginijus Sinkevicius i en pressemelding.

Rapporten slår videre fast at det må gjøres mer om vi skal klare å snu den skremmende utviklingen.

Problemene er ikke bare «der ute» i verden, men har også begynt å melde seg her hjemme i Norge. Blant annet sliter kløverproduserende bønder i Østfold med frøproduksjonen fordi humlebestandene har gått ned.

Pollinatorne sørger for at vi blant annet har saftige tomater, vannmeloner, epler, jordbær, agurk og kirsebær. Til og med kaffe og sjokolade er det de – i dette tilfellet en type knott – som sørger for.

Det blir faktisk anslått at jobben disse superheltene gjør for oss totalt er verdt over 1500 milliarder kroner i året.

Og alt dette gjør de for oss, helt gratis

Nå er det på tide at vi gir noe tilbake!

Vi ødelegger hjemmene deres

Arealutbygging, industri og intensivering av landbruk gjør at det blir færre bievennelige områder.

Pollinatorene våre dør også på grunn av overdrevent bruk av sprøytemidler. Klimaendringer og fremmede arter skaper ekstra utfordringer for artene som allerede er under press.

Fjorårets Living Planet Report fra WWF var dyster lesning. På bare 50 år har vi opplevd en gjennomsnittlig nedgang på 68 prosent i verdens bestander av ville dyr.

Vi står overfor det mange kaller den sjette store masseutryddelsen i jordas historie.

Her hjemme er hele 30 prosent av villbiene og 20 prosent av sommerfuglene våre truet og oppført på Rødlista.

Tolv av bieartene våre har ikke blitt sett på 50 år og har derfor trolig dødd ut!

Men det er heldigvis mange måter vi kan hjelpe våre små superhelter på, både hjemme i hagen og ute i verden!

• Norske villbier som står i fare for å dø ut

• Norske sommerfugler som står i fare for å dø ut

Dette kan du gjøre

• Så bievennlige planter. Bier og andre insekter setter stor pris på disse blomstene som gir både nektar og pollen.
  • La hagearbeidet ligge og la deler bli litt ustelt! En variert hage med en blanding av viltvoksende planter i tillegg til hageplantene, med busker og trær av ulike størrelser, gir mange levesteder for et stort antall arter.
  • Har du godt med plass, kan du prøve å lage ei blomstereng på eiendommen, eller gå sammen med andre og lag en i nærområdet. En slik må aldri gjødsles, og du bør kun bruke blomster som også vokser vilt i Norge.
  • Du kan også lage et insekthotell hvor de kan ha reirplassene sine. Det er ikke vanskelig, og krever ikke mer enn at du borer mange hull av ulik størrelse (ikke tvers gjennom) i en vedkubbe som henges opp på en solrik plass.
  • Bli WWF-fadder! Gjennom å støtte vårt arbeid for en levende natur, er du med på å ta vare på alle verdens arter – inkludert bier og humler.

Avtalen som vil hjelpe superheltene

I år skal verdens ledere vedta en «Parisavtale» for naturen. Avtalen skal sørge for at alle land begynner å bruke naturen annerledes slik at vi kan leve i harmoni med den.

Målet er at vi i 2030 skal ha fått mer natur, ikke mindre.

WWF jobber aktivt for at Norge og andre land skal gå inn for en så forpliktende og ambisiøs avtale som mulig!

Dette gjør WWF

WWF taler naturens og dyrenes sak. Overalt.

I naturen henger alt sammen med alt, og for å gjøre en stor forskjell må vi av og til tenke smått.

Vi må sørge for at superheltene våre får fortsette å gjøre den livsviktige jobben uforstyrret, slik at både mennesker og alt annet «stort» får et godt liv.

Derfor jobber WWF med:

• Å stanse dagens naturkrise og bremse klimaendringene.
  • Å bekjempe naturkriminalitet.
  • Å bevare leveområder, for eksempel ved å verne skoger og legge til rette for et bærekraftig landbruk
  • Å arbeide for en forpliktende og omfattende naturavtale i 2021, som skal bidra til å stanse dagens massive tap av natur.

Vil du være med oss i kampen for mer natur?

Bli WWF-fadder i dag!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Fant du det du lette etter?