En mengde blå maneter under vann.

Bli havfadder

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Havene våre dør

Truet av plastforsøpling, overfiske og klimaendringer, slår havets blå hjerte saktere for hver dag som går. Og nå går regjeringen inn for å gjøre forholdene enda verre.

Som et av de første land i verden, åpner selveste havnasjonen Norge for å starte en destruktiv gruvedrift på havbunnen. Gruvedrift på havbunnen kan bli Norges største naturinngrep noensinne. Vi risikerer å utrydde arter vi ikke vet finnes, forstyrre verdens største karbonlager og sette matfatet vårt i fare.

Vi kan ikke akseptere at statsminister Jonas Gahr Støre trosser alle miljøfaglige råd og advarsler fra hele verden.

Nå trenger vi din hjelp til å stanse dette vanvittige prosjektet!

Vi vet altfor lite om konsekvensene av gruvedrift på havbunnen, og risikerer derfor å ødelegge den dyrebare naturen i havet.

Gambler med fremtiden vår

Denne brutale industrien kan rasere noen av de viktigste og mest sårbare økosystemene vi har.

Og dette kommer på toppen av et allerede hardt presset hav. Siden 1970 har én tredel av livet i havet forsvunnet, og mange av fiskeribestandene vi tidligere tok for gitt har kollapset. Halvparten av korallrevene er borte.

Hvert år havner mellom 9 og 14 millioner tonn plast i sjøen, mens utslipp, temperaturstigning og forsuring i tillegg gjør forholdene mer og mer ulevelige for mange av artene som er igjen.

Alt liv på jorda er avhengig av et sunt hav, og det er ikke for sent.

Det er ikke for sent, hvis vi handler nå. Og din støtte er helt avgjørende! Hvis vi handler nå, kan vi skape et hav som bugner av liv og overskudd som våre fremtidige generasjoner kan høste av.

Her kan du gjøre en forskjell! Som havfadder kjemper du mot gruvedrift på havbunnen, mot plastforsøpling og FOR et levende hav!

• Nedgangen siden 1970 i fiskebestandene vi høster fra

• Året havene kan være for varme for koraller

2050

• Antallet tonn plast som havner i havet hvert år

Over 9 mill.

Dette gjør WWF

WWF kjemper for å bevare leveområder både i havet og på land, for å gi deg, våre barn, naturen og verdens ville dyr en bærekraftig framtid. Som havfadder bidrar du til det viktige arbeidet for å:

• påvirke politikere til å si NEI til gruvedrift på havbunnen både i Norge og internasjonalt.
  • stanse dagens naturødeleggelser og bremse klimaendringene.
  • sørge for at Norge verner 30 prosent av alle norske havområder innen 2030.
  • ansvarliggjøre bedrifter, myndigheter og forbrukere slik at det blir slutt på at plast havner i naturen.
  • forbedre avfallshåndtering, særlig i utviklingsland der dette ofte er mangelfullt.
  • få på plass en global rettslig bindende avtale mot plastsøppel i havet.
  • skape en bærekraftig fiskeindustri.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.