WWF Norway - Hva gjør WWF?
 / ©: Peter Chadwick / WWF

Hva gjør WWF?

Jorden vår er under et enormt press. Tyvjakt, overfiske, tap av leveområder og klimaendringer har de siste 40 årene ført til en halvering av verdens bestander av pattedyr, fugler, fisk, reptiler og amfibier.

WWF arbeider for å stanse dagens naturødeleggelser og skape en framtid der mennesker lever i harmoni med naturen, ved å:
  • Verne mangfoldet av arter og økosystemer.
  • Sikre bærekraftig bruk av fornybare naturressurser.
  • Bekjempe forurensing og overforbruk av ressurser.

Du kan lese om våre forskjellige arbeidsområder under.
 / ©: WWF-Norge
© WWF-Norge

Norsk natur

I Norge er rundt 3000 arter regnet som truede eller sårbare. Halvparten av Norges truede arter lever i skogene våre. Ingen andre land har samme type høyfjellsplatåer og høyfjellsnatur som vi. Også Norges vassdragsnatur er unik, med sine store fall og rike elver. WWF jobber for bevaring av norske arter, skoger, fjell og vassdrag.

Les mer om WWF-Norges arbeid for norsk natur.
 / ©: Tom Schandy
© Tom Schandy

Hav og kyst

Norge er en hav- og kystnasjon som forvalter fantastiske naturverdier i sine tre havområder: Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. I norske farvann finnes verdens største torskebestand og sildebestand; her er korallrev i verdensklasse, viktige tareskoger, enorme sjøfuglkolonier og sårbare arter. WWF jobber også mye med Arktis.

Les mer om WWFs hav- og kystarbeid.
 / ©: Erling Svensen/WWF