Koala i nedbrent tre

Australias brannkatastrofe

Brannene er slukket - gjenoppbyggingen gjenstår

Nå som brannene endelig er slukket, gjenstår arbeidet med å gjenoppbygge naturen for dyr og mennesker. Gi et bidrag direkte til Australia, eller bli WWF-fadder og støtt vårt langsiktige arbeid for verdens natur og dyr.

Støtt WWF-Australia

Så mye som 1,25 milliarder dyreliv har gått tapt i brannene som herjet i Australia. Gi din støtte til WWF's Australian Wildlife and Nature Recovery Fund.

Donér til WWF Australia her

Bli WWF-fadder!

WWF arbeider for å stanse dagens natur­øde­legg­elser. Heldig­vis er det ikke for sent. Vi kan sørge for at også fram­tidige gene­ras­joner får opp­leve fantas­tisk mang­foldig natur. Bli med i kampen – sammen kan vi få det til!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Brannene endelig slukket!

For første gang i løpet av denne brannsesongen, som har vart i flere måneder, er endelig brannene som har herjet i Australia slukket. Dette er takket være en fantastisk innsats av brannmannskaper og frivillige.

Brannkatastrofen gikk hardt utover mennesker, dyr og natur.

Minst 32 mennesker har mistet livet og 2 700 hjem er ødelagt. Hele 1,25 milliarder dyreliv gikk tapt. Mer enn 12 millioner hektar av Australias natur er lagt øde. Når dyrene mister sine leveområder, skaper det store problemer og lidelser.

Nå gjenstår det vanskelige, langsiktige arbeidet med å gjenopprette ødelagt natur og dyrenes leveområder.

Dette går pengene dine til:

• Akutthjelp: Støtte til spesialiserte dyrleger, som gir omsorg og behandling til dyr skadet i skogbrannene.
  • Mat og vann: Livsviktig nødhjelp til dyrene i områdene som er ødelagt avskogbrannene.
  • Lete opp overlevende koalaer: Spesialtrente hunder finner koalaer som har overlevd i områder hvor brannene har herjet.
  • Medisinsk utstyr: Hjelp med å få veterinærer og utstyr ut til områdene som er berørt av skogbrannene.
  • Beskytte naturområder: Fortsette arbeidet for å beskytte naturområder som ikke har blitt ødelagt av brannene.
  • Gjenoppbygge naturen: Gjenopprette naturområder og plante nye trær etter at brannene har lagt seg. WWF-Australia har lansert en omfattende plan for å beskytte og plante 2 milliarder trær innen år 2030.
  • Styrke lovverk og politikk: Samarbeide med regjeringen om å styrke klimapolicy og lover om biologisk mangfold.

Maryanne - en heldig koala

Maryanne er en av de heldige koalaene som har overlevd de rasende brannene i Australia. Hun hadde alvorlige brannskader på potene, men er nå under behandling på et dyresykehus i Queensland. Takket være alle som støtter WWF sitt arbeid, har vi mulighet til å gi enda flere dyr nødvendig behandling og omsorg.

Koalaen Maryanne reddet

Møt Taz og Missy

Taz og Missy er to av hundene som blir brukt for å lokalisere koalaer i de brente skogene i Australia. Takket være støtte fra hele verden har WWF-Australia raskt kommet i gang med å gi den nødvendige nødhjelpen til skadde dyr som har overlevd flammene. Håpet er at disse dyrene skal bidra til å bygge opp igjen dyrelivet i de nedbrente områdene. Koalaen var allerede truet av utryddelse og bestanden var i nedgang før brannsesongen startet.

Fakta om brannene i Australia

Brannskadet koala

Koalaen - en truet art

Den brannskadde koalaen Annie ble funnet nær Mallacoota i delstaten Victoria. På bildet får hun byttet bandasje på labbene.

Så mange som 8400 koalaer har omkommet i skogbrannene på den nordlige kysten av New South Wales i Australia.

Dette utgjør en tredjedel av bestanden, og er et hardt slag mot en art i tilbakegang. Skogbrannene fremskynder trusselen om koalaens utryddelse i det østlige Australia.

Les mer om koalaen i vårt dyreleksikon.

Rekordhøye temperaturer og mange måneders tørke har ført til massive ødeleggelser gjennom brannene som pågikk i Australia fra september. Konsekvensene for menneskeliv, natur og dyreliv er enorme.

WWF-Australia har anslått at så mye som 1,25 milliarder dyreliv er gått tapt i disse brannene. Tallet er basert på forskningen til professor Chris Dickman, University of Sydney.

Brannene har ødelagt mer enn 12 millioner hektar av den australske naturen.

Hvert år brenner en del av den australske bushen, men i år startet skogbrannsesongen tidligere enn vanlig. Brannene ble mye større enn det de vanligvis er og de kom fullstendig ut av kontroll.

Den enorme skalaen på brannene førte til at brannene lagde sine egne stormer med lyn og kraftig vind, som igjen bidro til flere branner.

– Skalaen av ødeleggelse av brannene er forferdelige, og tankene går til alle dem som er berørt av katastrofen. Men vi har blitt advart av forskere i et tiår om at dette kunne komme, sier Dermot O’Gorman, generalsekretæren i WWF-Australia, og fortsetter:

– Skogbrannene er ikke i seg selv skapt av klimaendringene, men tørken og varmen gjør dem mye verre.

Tall for 2019 fra Australias meteorologiske institutt viser at året vi har lagt bak oss var det varmeste og tørreste som noensinne er målt i landet. Gjennomsnittstemperaturen var 1,52 grader over snittet fra 1961-90, og godt over det varmeste året hittil, som var 2013.

Det har siden målingene startet heller ikke vært et år med så lite regn som i 2019.

Massiv avskoging

Arter og dyr med skogen som hjem har hatt enorme lidelser og dødsfall i disse skogbrannene, og de er allerede hardt presset på grunn av dårlig naturforvaltning. Australia har hatt en massiv avskoging over mange år, som overgår det vi har sett i Amazonas. Når vi i tillegg får enorme skogbranner, tørke og klimaendringer, gjør det at bestander er ekstra utsatt. Det er vanskeligere for dyr og arter å overleve.

Dette hjerteskjærende tapet omfatter tusenvis av dyrebare koalaer på den nordlige kysten av New South Wales i tillegg til andre ikoniske arter som kenguruer, wallabier, glideflyvende pungdyr, rottekenguru, kakaduer og honningetere.

Frøene som er lagret i jorda har gjort at skog ganske raskt har kommet tilbake. Men forskere frykter nå at det kan ta opptil 100 år for skogene er tilbake. Den intense varmen fra skogbrannen over lang tid, kan medføre at frøene ikke overlever.

Austalia brann
Brannene denne sesongen var mye større og mange flere enn de pleier å være.

WWF jobber for å begrense klimaendringene og sikre bedre naturforvaltning

• WWFs kontor i Australia følger landets klima - og miljøpolitikk tett.
  • WWF-Australia har en egen skogplan for å restaurere naturlig skog ved å plante to milliarder trær innen 2030, Towards Two Billion Trees.
  • WWF jobber i over 100 land for å skape mer natur og mindre utslipp for en levelig klode
  • WWF jobber for at den nye globale naturavtalen, som skal ferdigstilles i Kina i 2020, blir så sterk og ambisiøs som mulig.
  • WWF jobber for at verdens land skal følge opp og gjennomføre Parisavtalen, og sikre tilstrekkelige utslippskutt for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader.
  • WWF jobber for å stoppe Equinors utvinningsplaner i Australia Bight.
Kenguru
I fjor fikk vi en skremmende rapport fra FNs naturpanel, som viste at vi mister natur og naturtjenester i stort omfang og tempo - opptil en million arter kan stå i fare for utryddelse.

Din støtte kan gjøre en forskjell!

Donér direkte til WWF's Australian Wildlife and Nature Recovery Fund, eller bli med oss i kampen for verdens natur som WWF-fadder!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Fant du det du lette etter?