Koala i nedbrent tre

Australias brannkatastrofe

Brannkatastrofen i Australia var en av de verste katastrofene for dyrelivet vi har sett i nyere tid. Tre milliarder dyr drept eller fordrevet. Nå gjenstår arbeidet med å gjenoppbygge naturen for dyr og mennesker. Gi et bidrag direkte til Australia, eller bli WWF-fadder og støtt vårt langsiktige arbeid for verdens natur og dyr.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Dramatisk tap av natur og dyreliv

Brannkatastrofen gikk hardt utover mennesker, dyr og natur.

Ny forskning viser at nesten tre milliarder dyr ble drept eller fordrevet i de voldsomme skogbrannene.

Det er WWF Australia som har bestilt rapporten fra forskerne fra University of Sydney, University of New South Wales, University of Newcastle, Charles Sturt
University og BirdLife Australia

Dyrene som ble fordrevet bort fra sine leveområder, kan få det svært vanskelig med å skaffe mat og ly, og beskytte seg mot andre dyr i nye omgivelser, mener forskerne. Det er dramatisk i et land som allerede er på verdentoppen i utryddelse av dyrearter. Mer enn 1.800 australske dyre- og plantearter er registrert som utrydningstruet.

Takket være en fantastisk innsats av brannmannskaper og frivillige, ble brannene endelig slukket i mars.

Da hadde også 34 mennesker mistet livet og 2 700 hjem blitt ødelagt. Mer enn 12 millioner hektar av Australias natur ble lagt øde. Når dyrene mister sine leveområder, skaper det store problemer og lidelser.

Nå gjenstår det vanskelige, langsiktige arbeidet med å gjenopprette ødelagt natur og dyrenes leveområder.

Din støtte kan gjøre en forskjell!

Din støtte hjelper!

Uten støtten og hjelpen fra våre støttespillere, hadde vi ikke klart å behandle den enorme tilstrømmingen av dyr som ble skadet under brannene i Australia. Koalaen Maryanne ble reddet ut fra brannområdene og fikk nødvendig behandling. I slutten av mai ble hun sluppet tilbake ut i naturen. Håpet er at hun i årene fremover vil få egne unger og hjelpe til med å få opp koalabestanden i området igjen.

Fakta om brannene i Australia

Rekordhøye temperaturer og mange måneders tørke har ført til massive ødeleggelser gjennom brannene som pågikk i Australia fra september. Konsekvensene for menneskeliv, natur og dyreliv er enorme.

En WWF-rapport viser at så mye som 3 milliarder dyreliv er gått tapt i disse brannene. Tallet er basert på forskningen til professor Chris Dickman, University of Sydney.

Brannene har ødelagt mer enn 12 millioner hektar av den australske naturen.

Hvert år brenner en del av den australske bushen, men i år startet skogbrannsesongen tidligere enn vanlig. Brannene ble mye større enn det de vanligvis er og de kom fullstendig ut av kontroll.

Den enorme skalaen på brannene førte til at brannene lagde sine egne stormer med lyn og kraftig vind, som igjen bidro til flere branner.

– Skalaen av ødeleggelse av brannene er forferdelige, og tankene går til alle dem som er berørt av katastrofen. Men vi har blitt advart av forskere i et tiår om at dette kunne komme, sier Dermot O’Gorman, generalsekretæren i WWF-Australia, og fortsetter:

– Skogbrannene er ikke i seg selv skapt av klimaendringene, men tørken og varmen gjør dem mye verre.

Tall for 2019 fra Australias meteorologiske institutt viser at året vi har lagt bak oss var det varmeste og tørreste som noensinne er målt i landet. Gjennomsnittstemperaturen var 1,52 grader over snittet fra 1961-90, og godt over det varmeste året hittil, som var 2013.

Det har siden målingene startet heller ikke vært et år med så lite regn som i 2019.

Massiv avskoging

Arter og dyr med skogen som hjem har hatt enorme lidelser og dødsfall i disse skogbrannene, og de er allerede hardt presset på grunn av dårlig naturforvaltning. Australia har hatt en massiv avskoging over mange år, som overgår det vi har sett i Amazonas. Når vi i tillegg får enorme skogbranner, tørke og klimaendringer, gjør det at bestander er ekstra utsatt. Det er vanskeligere for dyr og arter å overleve.

Dette hjerteskjærende tapet omfatter tusenvis av dyrebare koalaer på den nordlige kysten av New South Wales i tillegg til andre ikoniske arter som kenguruer, wallabier, glideflyvende pungdyr, rottekenguru, kakaduer og honningetere.

Frøene som er lagret i jorda har gjort at skog ganske raskt har kommet tilbake. Men forskere frykter nå at det kan ta opptil 100 år for skogene er tilbake. Den intense varmen fra skogbrannen over lang tid, kan medføre at frøene ikke overlever.

Austalia brann
Brannene denne sesongen var mye større og mange flere enn de pleier å være.

WWF jobber for å begrense klimaendringene og sikre bedre naturforvaltning

• WWFs kontor i Australia følger landets klima - og miljøpolitikk tett.
  • WWF-Australia har en egen skogplan for å restaurere naturlig skog ved å plante to milliarder trær innen 2030, Towards Two Billion Trees.
  • WWF jobber i over 100 land for å skape mer natur og mindre utslipp for en levelig klode
  • WWF jobber for at den nye globale naturavtalen, som skal ferdigstilles i Kina i 2021, blir så sterk og ambisiøs som mulig.
  • WWF jobber for at verdens land skal følge opp og gjennomføre Parisavtalen, og sikre tilstrekkelige utslippskutt for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader.
Kenguru
I fjor fikk vi en skremmende rapport fra FNs naturpanel, som viste at vi mister natur og naturtjenester i stort omfang og tempo - opptil en million arter kan stå i fare for utryddelse.

Din støtte kan gjøre en forskjell!

Donér direkte til WWF's Australian Wildlife and Nature Recovery Fund, eller bli med oss i kampen for verdens natur som WWF-fadder!

WWF jobber blant annet med:

• Å stanse dagens naturødeleggelser og bremse klimaendringene.
  • Å bekjempe naturkriminalitet og ulovlig handel med truede arter.
  • Å redde bestander av ville dyr i samarbeid med lokalsamfunn i Afrika.
  • Å bevare leveområder både i havet og på land, som å stoppe plastforsøplingen av havet og verne skoger fra ødeleggende hogst.
  • Å arbeide for en ny global naturavtale i 2020, som skal bidra til å stoppe tapet av verdens natur.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Fant du det du lette etter?