Bli rovdyrfadder

Norske myndigheter tillater jakt på ulv, bjørn, jerv og gaupe. Rovdyrene i Norge holdes nede på et kunstig lavt nivå, hvor de er truet av utryddelse.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Ulven tapte i retten

Selv om ulven er kritisk truet i Norge, har omfattende jakt vært tillatt. WWF mener at norsk rovdyrforvaltning strider mot Grunnloven, naturmangfoldloven og Bernkonvensjonen og saksøkte derfor staten.

Men etter tre runder i rettssystemet, ble staten frifunnet av Høyesterett i mars 2021.

– Dette er rett og slett en naturtragedie. Med denne dommen vil ulven i Norge forbli kritisk truet i overskuelig fremtid, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

Ulverettssaken handler om mye mer enn ulver. Den handler om rettssikkerheten til all norsk natur.
Velkomstgave

Bli fadder – få frukt- og grønnsaksnett!

Vi i WWF ønsker å redusere mengden unødvendig engangsplast. Alle nye faddere får derfor to økologiske bomullsposer for frukt og grønt i velkomstgave. Posene er vaskbare og kan brukes igjen og igjen. Perfekt når du skal handle frukt og grønt i løsvekt eller til å oppbevare grønnsaker i kjøleskapet. Holder maten frisk. NB: Gaven sendes når Avtalegiro er signert.

Vårt arbeid hadde ikke vært mulig uten din støtte – bli med i kampen for en levende natur, du også!

Rovdyr hører hjemme i norsk natur

Store rovdyr hører naturlig hjemme i norsk natur. Rovdyrene er viktige for økosystemet og de har en egenverdi som gjør at vi ikke har rett til å utrydde dem.

I naturen jakter rovdyr på store byttedyr som elg, rein og rådyr. De fanger de sykeste og svakeste. Slik holder de byttedyrbestandene friske, samtidig som de sørger for at det ikke blir for mange av dem. Og så gir de åtseleterne noe å leve av.

• ANTALL ULV I NORGE

• ANTALL BJØRN I NORGE

• ANTALL GAUPE I NORGE

• ANTALL JERV I NORGE

Rovdyr gjør naturen litt villere, og livet litt rikere

Rovdyrenes betydning stopper ikke ved skogkanten. De har en helt spesiell plass i livet til oss mennesker også - selv om de aller færreste noengang har sett et stort rovdyr ute i det fri.

Folkeeventyrene er fulle av dem. Barnerommene flyter over av pusete utgaver i miniatyr. Og hvis du er ute etter sterke meninger, kan du bare lese innlegg om rovdyr på avisenes leserbrevsider.

Det er ingen grunn til å legge skjul på at både bjørn, ulv, jerv og gaupe kan være krevende å leve med i nabolaget. De store rovdyrene setter følelsene i sving. De aller fleste er likevel enige om at store rovdyr er både vakre og verdt å bevare.

Store rovdyr gjør naturen litt villere – og livet litt rikere.

Gaupa i Norge er sterkt truet

Dette gjør WWF for norske rovdyr

• Påklager vedtak om lisensjakt, kvotejakt eller skadefelling som vi er uenige i. Det er i hovedsak de regionale rovviltnemndene som vurderer om det skal tillates jakt på rovdyr innenfor et område - dersom det regionale bestandsmålet er nådd.
  • Påvirker politiske vedtak. WWF krever at det skal være levedyktige bestander av rovdyr i Norge, og at de skal ha tilstrekkelige leveområder. Disse beslutningene tas på Stortinget, og WWF jobber opp mot de politiske partiene for å endre den nåværende rovdyrpolitikken.
  • Jobber for konfliktdemping og løsninger som gjør samfunnet bedre i stand til leve sammen med store rovdyr. Det betyr blant annet deltagelse i prosjekter for å skape konkrete tiltak for å redusere konflikt, og for å spre informasjon og kunnskap.
Ulv i skog

Fikk magisk møte med ulv – nå er den drept

Tidlig en morgen i fjor, da de første solstrålene traff «Gråbeinmyra» i Lillestrøm kommune, og orrhanen renset sangstemmen, fikk naturfotograf Terje Busk øye på en grå skikkelse som kom mot ham.

Dette ble det første i en serie spektakulære møter på nært hold med ulv fra Aurskogflokken, og en fotodrøm som gikk i oppfyllelse.

– Jeg kan sitte og stirre på bildet og få igjen følelsen. Det magiske ved dyret og roen som møtet var preget av, sier Busk til WWF om blinkskuddet som ga ham tredjeplass blant gullbildene i høstens NM i naturfoto.

– Det er noe spesielt med ulven. Jeg er veldig glad for mine møter med dem, og håper veldig på at jeg kan få flere, sier han.

Det blir imidlertid aldri med denne ulven. Sammen med tre andre ulver i flokken ble den nemlig skutt under vinterens lisensjakt.

– Dette fantastisk flotte dyret forblir derfor bare et minne på bildet mitt, samt kanskje et utstoppet eksemplar hos en jeger en eller annen plass, sier Busk.

Derfor trenger rovdyrene din hjelp

Hvert år tillater myndighetene jakt på rovdyr, som fører til at bestandene holdes nede på et kunstig lavt nivå og gjør at rovdyrene er truet av utryddelse.

Beslutningene om jakt påvirkes av mange sterke aktører som ønsker færre eller ingen rovdyr i norsk natur. Derfor må arbeidet for å endre norsk rovdyrpolitikk fortsette. For å klare det, trenger vi din hjelp!

Som rovdyrfadder bidrar du til at rovdyrene har en stemme, og en mulighet til å overleve.

Bli rovdyrfadder i dag og bidra i kampen for en villere natur!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Fant du det du lette etter?