Bli neshornfadder

I fjor ble mer enn tre afri­kanske neshorn i snitt drept hver eneste dag. Som neshornfadder kan du sørge for at flere dyr blir reddet!

Neshornet jaktes for hornet

Antallet neshorn som blir drept av kryp­skyttere er alarm­erende høyt. I fjor ble flere enn tre afri­kanske neshorn drept hver eneste dag. Kryp­skytterne er ute etter det verdi­fulle hornet, som blir brukt til å lage tradi­sjonell asiatisk medisin og pynte­gjenstander. Etterspørselen etter dette er stor, til tross for at handelen med horn er ulvolig.

For å redde neshornet må krypskytingen stoppes. Din hjelp kan bidra til det.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.

Neshornarter dør ut

I 2011 erklærte man at neshornarten vestlig spissneshorn var utdødd. 19. mars 2018 døde verdens siste mannlige eksemplar av arten nordlig hvitt neshorn. De to gjenlevende dyrene i er hunner, noe som betyr at også denne arten er i ferd med å forsvinne for alltid.

For mange andre neshornarter er situasjonen kritisk. Skal de reddes, må vi stoppe krypskytingen nå.

Jaktes for å bli medisin

Neshornets horn blir et stadig viktigere statussymbol blant eliten i ulike asiatiske land. Dette er en gruppe i vekst, og med mye kapital. Hornet knuses til pulver, blandes med vann og drikkes. Etterspørselen fra denne velstående gruppen mennesker gjør neshornet svært verdifullt for krypskyttere.

Krypskytterne er hensynløse og godt organiserte. I 2017 ble flere enn tre afrikanske neshorn drept hvert eneste dag i snitt. Å stoppe dem krever store ressurser. Det er like viktig å stanse etterspørselen, som å stoppe krypskytterne i felt.

Sammen kan vi redde neshorn fra utryddelse

Dette gjør WWF for neshornene

• Krypskytingen må stoppes. WWF bidrar til trening av viltvoktere, overvåking av dyr og bruk av viltkameraer.
  • Jobber for opprettelsen av lokalt styrte verneområder. Dette fører til at lokalsamfunn bidrar i kampen for å stoppe krypskyttere.
  • Sørger for at store internasjonale avtaler og lovverk setter naturen foran økonomiske interesser, og at etterspørselen som finansierer krypskyting stanses. Derfor er WWF til stede på internasjonale arenaer hvor vi kan påvirke disse prosessene.

Derfor trenger vi din hjelp

Uten at flere og bedre tiltak settes i gang nå, risikerer vi at enda flere neshornarter utryddes for alltid.

Din støtte kan bidra til at vi redder neshornet - ett av de mest unike og fantastiske dyrene vi har på jorda.

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.