| WWF Norway

Generalsekretær Bård Vegard Solhjell

Bård Vegard Solhjell tiltrådte som generalsekretær i WWF Verdens naturfond den 5. mars 2018.
Solhjell er oppvokst i Naustdal i Sogn og Fjordane. Han er utdannet statsviter ved Universitetet i Oslo. Solhjell var nestleder i Sosialistisk Ungdom fra 1992 til 1994. Deretter ble han politisk rådgiver for SVs stortingsgruppe. Han har vært sentralstyremedlem i Sosialistisk Venstreparti siden 1999.

Mellom 2001 og 2005 var han partisekretær i SV. Solhjell var statssekretær ved statsministerens kontor under Stoltenberg-regjeringen fra 2005 til han tok over som kunnskapsminister i 2007. Han ble valgt til nestleder i partiet i 2007. Solhjell ble valgt inn på Stortinget i 2009 som representant for Akershus. Fra 2012 til 2013 var han miljøvernminister.

I 2016 kunngjorde han at han trakk seg fra politikken, og han søkte ikke gjenvalg i 2017. Den 5. mars 2018 tiltrådte han som generalsekretær i WWF Verdens naturfond. Bård Vegard Solhjell bor i Son i Vestby kommune i Akershus med ektefelle og tre barn.

© Marius Nyheim Kristoffersen
Generalsekretær i WWF Verdens naturfond Bård Vegard Solhjell.
© Marius Nyheim Kristoffersen
Klikk på bildet over for å laste ned høyoppløselig versjon.