En panda i et tre.

Rapporter og notater

WWF produserer en rekke rapporter og notater hvert år. Disse kan lastes ned som dokumenter her. Oversikten er kronologisk, med det nyeste innholdet lengst opp.

Forsiden av rapporten

Ny WWF-rapport: Energinasjonen Norge som aktør i EU (mai 2019)

Norge er mer opptatt av å fronte norsk gasseksport framfor norsk fornybar energi, og fokuserer lobbyarbeidet på å begrense behovet for å gjøre egne kutt. Det er et av hovedfunnene i WWFs nye rapport.

Forsiden av rapporten

WWF-rapport: Forandrer vi naturen, forandrer vi alt (April 2019)

Menneskene endrer nå naturen så mye at det er fare for alvorlig svekkelse av naturlige økosystemer som er livsviktige også for mennesker. Det går fram av en ny rapport fra WWF Verdens naturfond, med bidrag fra Bjerknessenteret for klimaforskning og Norsk Institutt for naturforskning.

Last ned rapporten her (PDF)

WWFs rapport om naturens tilstand: Living Planet Report 2018 (oktober 2018)

Siden 1970 har verdens dyrebestander blitt redusert med gjennomsnittlig 60 prosent. Det er ett av flere dramatiske funn som går fram av WWFs nye Living Planet Report.

Last ned rapporten her (PDF)

WWFs årsmelding for 2017 (juni 2018)

I WWFs årsmelding for 2017 kan du lese generalsekretær Bård Vegar Solhjells oppsummering av året samt styrets årsberetning, regnskap og revisjonsrapport.
Last ned årsmeldingen for 2017 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Der havet møter isen: Livet på kanten (mai 2018)

Situasjonen for havisen og livet ved iskanten på den nordlige halvkule er svært alvorlig. Miljøet i den arktiske iskantsonen er et av de marine områdene i verden som er mest truet av klimaendringer. Iskantens rolle og funksjon i økosystemet er uerstattelig og ekstremt sårbar.

Forsiden av rapporten

WWF Madagascar Gender Case Study (mars 2018)

Denne case-studien fremhever de økonomiske aspektene av kjønnslikestilling i bevaringsaktiviteter i Mahali-kystsamfunnene i Madagaskar, og fokuserer spesielt på kvinners økonomiske bidrag og myndiggjøring i å oppfostre bærekraftige naturbaserte lokalsamfunn.

Forsiden av rapporten

The threat of mining and oil and gas to our marine heritage (mars 2018)

Denne WWF-rapporten vurderer tilstedeværelsen av utvinningsbaserte industrier i marine verneområder og økologisk viktige områder i det Sørvest-indiske hav.

Forsiden av rapporten

WWF-rapport: Norske sparepenger truer verdensarven (januar 2018)

Norske investorer har plassert 150 milliarder kroner i selskaper som har tillatelse til å lete etter olje og gass eller drive gruvevirksomhet i noen av verdens mest unike og sårbare områder. Det avdekkes i en ny rapport fra WWF Verdens naturfond.

Forsiden av rapporten

Innspill til regjeringserklæringen (januar 2018)

Snu trendene for natur og klima! Klima, natur og oljepolitikk er debatter som bare vil øke i styrke i neste stortingsperiode. Det må den kommende regjeringen ta konsekvensene av.

Dette er hovedtrekkene i vår innspill som du kan lese her (PDF)

Forsiden av rapporten

Safeguarding people & nature in the East Africa crude oil pipeline project (desember 2017)

Denne foreløpige trusselanalysen fremhever noen av de potensielle miljøkonsekvensene og beslektede sosioøkonomiske konsekvensene av utviklingen av den 1 400 km lange East Africa Crude Oil Pipeline (EACOP).

Last ned analysen her (PDF)

Forsiden av rapporten

Independent monitoring of the social agreements in Democratic Republic of Congo (2011-2015) (desember 2017)

Denne rapporten oppsummerer funnene fra de uavhengige skogovervåkings-oppdragene som WWF og andre partnerorganisasjoner har utført mellom 2011 og 2015 i Den demokratiske republikken Kongo.

Forsiden av rapporten

WWFs årsmelding for 2016 (juni 2017)

I WWFs årsmelding for 2016 kan du lese generalsekretær Nina Jensens oppsummering av året samt styrets årsberetning, regnskap og revisjonsrapport.

Last ned årsmeldingen for 2016 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Investeringer i verdensarvsteder (juni 2017)

En analyse fra WWF Verdens naturfond avdekker at Norges fem største investorer; Oljefondet, Folketrygdfondet, DNB, Storebrand og KLP, til sammen har investert i 25 selskaper som har lisens til å lete eller utvinne olje, gass og mineraler i 23 områder som skal være blant de best beskyttede på jordkloden.

Last ned analysen her (PDF)

Forsiden av rapporten

Etikk eller falitt (november 2016)

Denne rapporten drøfter hvorfor Oljefondet ikke bør medvirke til investeringer i ny kullkraft.

Forsiden av rapporten

Klimalov: En forpliktende klimapolitikk (oktober 2016)

Rapporten «En helt forpliktende klimapolitikk» er laget for å utdype hensikt, innhold og prosedyrer ved utformingen av en ny norsk klimalov.

Forsiden av rapporten

WWFs årsmelding 2015 (juli 2016)

I WWFs årsmelding for 2015 kan du lese generalsekretær Nina Jensens oppsummering av året samt styrets årsberetning, regnskap og revisjonsrapport.

Last ned årsmeldingen for 2015 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Stort potensial for solenergi i Norge (april 2016)

Det er ikke mangel på sol som er årsak til at det er så lite utbygd solenergi i Norge, viser en ny rapport fra Accenture og WWF.

Forsiden av rapporten

WWF: – Vi må bygge ny fornybar energi på naturens premisser (mars 2016)

– De store konfliktene mellom fornybarutbygging og naturverdier kan bare løses ved at vi blir flinkere til å bygge ny fornybar energi på naturens premisser. Det er fullt mulig, men det krever en ny, systematisk og kunnskapsbasert politikk på dette området, sier generalsekretær Nina Jensen som kommentar til denne WWF-rapporten.

Last ned rapporten her (PDF) og et tilleggsnotat her (PDF)

Forsiden av rapporten

Slik kan klimaendringene påvirke truede arter (november 2015)

Noen av verdens mest kjente dyrearter får dårligere levekår på grunn av de menneskeskapte klimaendringene, viser ny rapport fra WWF.

Forsiden av rapporten

Corporate Partnerships Report 2014 (august 2015)

En gjennomgang av WWF Verdens naturfonds kommersielle partnerskap.

Forsiden av rapporten

WWW Årsmelding 2014 (juni 2015)

I WWFs årsmelding for 2014 kan du lese generalsekretær Nina Jensens oppsummering av året samt styrets årsberetning, regnskap og revisjonsrapport. Her finnes også lenke til en spennende artikkel om WWFs mange miljøvernseiere i fjor.

Last ned årsmeldingen for 2014 her (PDF) og fraud report for 2014 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Reviving the Ocean Economy (mai 2015)

WWF-rapporten «Reviving the Ocean Economy» har regnet ut at verdenshavene er verdt utrolige 24 trillioner dollar – det vil si i overkant av 181 billioner norske kroner. WWF har utarbeidet rapporten i samarbeid med Global Change Institute ved University of Queensland og konsulentselskapet Boston Consulting Group.

Forsiden av rapporten

Fornybarsatsing i SPU kan gi enorm klimagevinst (oktober 2014)

Det norske oljefondet kan skape enorme klimagevinster ved å investere målrettet i lønnsom, fornybar energi. Det viser en ny rapport fra WWF-Norge.

Forsiden av rapporten

Living Planet Report 2014: Dramatisk nedgang i verdens biologiske mangfold (oktober 2014)

Verdens bestander av pattedyr, fugler, fisk, reptiler og amfibier er halvert på bare 40 år. Aldri har det stått verre til for jordas biologiske mangfold enn nå, viser WWFs nye Living Planet Report.

Last ned rapporten her (PDF) og sammendraget av rapporten her (PDF)

Forsiden av rapporten

WWF Årsmelding 2013 (juni 2014)

I WWFs årsmelding for 2013, kan du lese generalsekretær Nina Jensens oppsummering av året, i tillegg til styrets årsberetning, regnskap og revisjonsrapport.
Last ned årsmeldingen for 2013 her (PDF) og fraud report for 2013 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Environmental Impacts of offshore Wind Power Production in the North Sea (juni 2014)

I en verden som trenger mer fornybar energi er vindkraft til havs et bra miljøalternativ. Men også ute i havet må myndigheter og utbyggere sørge for å bygge ut på mest mulig miljøvennlige måter. Det er konklusjonen i en ny rapport fra WWF-Norge.

Forsiden av rapporten

Lukkede oppdrettsanlegg: Accenture prestudy offshore and closed systems 2013 (januar 2014)

Med en årlig produksjon på 1,2 millioner tonn, er oppdrett av atlantisk laks en milliardindustri i Norge. En så stor industri kommer med et miljøavtrykk og WWF jobber hardt for å redusere dette fotavtrykket.

Forsiden av rapporten

Safer People - Safer Polar Bears (januar 2014)

Denne rapporten kommer med anbefalinger til den norske forvaltningen for hvordan konflikten mellom mennesker og isbjørner på Svalbard kan reduseres.

Forsiden av rapporten

Lessons from the forest: Bringing power to the people (oktober 2013)

Et norsk initiativ for bistand til fornybar energi i sør kan bidra til å skape en grønn energirevolusjon. WWF har lansert en rapport om hvordan man kan lykkes med dette.

Forsiden av rapporten

Det store oljeutslippet og sildebestanden som forsvant (september 2013)

Det massive oljeutslippet fra Exxon Valdez i Alaska i 1989 fikk dramatiske konsekvenser for naturen og dyrelivet utenfor Alaska. Men hva skjedde egentlig med fisken i Prins William-sundet?

Forsiden av rapporten

Skogkur 2020 - Redningsplan for Norges unike skoger (august 2013)

Mange vet hvor viktig det er å bevare den tropiske regnskogen, men nordmenn flest vet ikke at også de opprinnelige norske skogene har unike og truede verdier. Denne WWF-rapporten er laget i samarbeid med Naturvernforbundet og SABIMA.

Forsiden av rapporten

WWF-Norway’s main strategy and goals 2011 – 2012 (juni 2011)

Denne brosjyren beskriver WWF Verdens naturfonds hovedstrategi for 2011-2012.

Last ned brosjyren her (PDF)

Forsiden av rapporten

Statens Pensjonsfond Utland: Energiinvesteringer i Kina 2010 (april 2011)

Som eier av Statens Pensjonsfond Utland (ofte kalt Oljefondet), verdens nest største statlige pensjonsfond med 1% av verdens aksjer, har Norge en unik mulighet til å bidra til en grønnere global økonomi. Med dette notatet retter WWF for tredje år på rad fokus mot SPUs investeringer i energisektoren i Kina, og undersøker fordelingen mellom i petroleum, kull og fornybar energi.

Forsiden av rapporten

Den britiske klimaloven (mars 2011)

WWF og Norsk Klimastiftelse har vært i Storbritannia for å finne ut hvordan den britiske klimaloven kom på plass og hva den har gjort for det britiske samfunnet. Vi lærte at en klimalov kan endre måten samfunnsaktører tenker på, - både politikere, byråkrater og næringsliv.

Forsiden av rapporten

Lofoten på verdenstoppen (mars 2011)

En ny WWF-rapport viser hvorfor Lofoten er et av de biologisk viktigste oppstrømsområdene i verden med stor produktivitet. I rapporten ”Lofoten- et av verdens marine underverker” framkommer områdets betydning som global naturarv.

Forsiden av rapporten

The Energy Report (februar 2011)

Verden kan bli 100 prosent fornybar! Et samfunn der kull, olje og gass er gjort overflødig er oppnåelig innen 2050, slår WWF fast i en omfattende rapport.

Last ned rapporten her (PDF), last ned et faktaark om rapporten her (PDF) og last ned en presentasjon fra "Kystens Energi" om rapporten her (PDF)

Forsiden av rapporten

En norsk klimalov! (januar 2011)

Norge har klimamål, men mangel på gjennomføringsevne gjør det vanskelig å nå målene. En norsk klimalov som lovfester vedtatte nasjonale klimamål vil få fart på klimapolitikken.

Forsiden av rapporten

Formål og mål med statlige selskaper — i et klima- og miljøperspektiv (november 2010)

Denne rapporten gir en analyse av i hvilken grad klima- og miljøperspektivet inngår i den statlige eierskapspolitikken, slik den kommer til uttrykk i nåværende eierskapsmelding og de spesifikke mål- og formålsformuleringer for de statlige selskapene.

Forsiden av rapporten

Protecting Forests for the Benefit of Climate Nature and People (november 2010)

Denne rapporten fra WWF Verdens naturfond diskuterer hvordan vi kan beskytte skog til gevinst for klima, natur og mennesker.

Forsiden av rapporten

WWF Norway Paper on Biodiversity and REDD+ (november 2010)

Denne rapporten fra WWF Verdens naturfond drøfter hvordan vi kan redusere utslipp fra avskoging og skogsforringelse, og hvilke muligheter dette kan gi for klima og biodiversitet.

Last ned hele rapporten her (PDF) eller sammendraget her (PDF)

Forsiden av rapporten

Statens Pensjonsfond Utland 2009: Skitne investeringer i Kina (september 2010)

Nye tall fra WWF viser at Statens pensjonsfond har doblet sine investeringer i kinesisk kull, olje og gass fra 2008 til 2009.

Les mer i WWFs fagnotat "Skitne investeringer i Kina" her (PDF)

Forsiden av rapporten

China: An Emerging Offshore Wind Development Hotspot (august 2010)

Denne studien gir nye og mer detaljerte estimater av offshore-vindenergi-ressursene i Kina, med spesielt fokus på sørlige Kina. Studien poengterer at offshore-vindindustrien stiger i Kina med minst 11,9 GW i henhold til de vedtatte utviklingsplanene per april 2010.

Forsiden av rapporten

China, Norway and Offshore Wind Development: A Win-Win Wind Relationship? (august 2010)

Kina har verdens raskest voksende vindindustri. Denne rapporten, utarbeidet av Azure International for WWF Norge, søker å skissere nye havvindmarkeder i Kina, vurdere styrker og kompatibilitet til norsk havvindindustri og foreslå mulige veier for fremtidig norsk/kinesisk samarbeid.

Forsiden av rapporten

Stille etter stormen? Hva ”Full City” har lært oss om norsk oljevern (juli 2010)

Hva skjedde natt til 31 juli 2009? Hvilke effekter hadde oljesølet? Hva er status på Norsk oljevernberedskap? Disse spørsmålene søkes besvart i WWFs rapport "Stille etter stormen?" om erfaringer fra Full City-ulykken 2009.

Forsiden av rapporten

Årsmelding 2009 (juni 2010)

Les årsmeldingen for 2009 ved å klikke her (ePapir)

Forsiden av rapporten

Baoding, Kinas fornybar energi senter (mai 2010)

Denne rapporten, utarbeidet av WWF-Norges Rasmus Reinvang, ser på muligheter for norsk-kinesisk samarbeid innen miljøteknologi. Spesielt fokus på Baoding, Kinas senter for fornybar energi.

Forsiden av rapporten

Water Framework Directive implementation 2000-2009: Role and strategies of the environmental NGOs (mars 2010)

Denne rapporten belyser NGOers involvering i arbeidet med implementeringen av EUs vanndirektiv i Europa. Rapporten er utført av WWF European Policy Office på oppdrag fra WWF-Norge.

Forsiden av rapporten

Norge og den grønne dragen (oktober 2009)

Norge og den grønne dragen - et uforløst potensial for samarbeid innen miljøteknologi. Denne studien fokuserer på Kinas senter for fornybar energi - Baoding - en by som fjerner mer CO2 enn den slipper ut.

Last ned studien her (PDF)

Forsiden av rapporten

Årsmelding 2008 (august 2009)

Last ned årsmeldingen for 2008 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Villakskampanje 2009 (mai 2009)

I samarbeid med Norges Jeger- og Fiskerforbund og Norske Lakseelver har WWF utarbeidet fire brosjyrer som oppsummerer trusler mot villaksen og laget en flott utstilling som benyttes på arrangementer over hele landet.

Last ned brosjyrene (PDF) her, her, her og her

Forsiden av rapporten

Investing in Global Warming (mai 2009)

Denne rapporten avslører at Statens Pensjonsfond investerte 1,7 milliarder i kinesiske kull- og olje-selskaper i 2008. Det var 118 ganger mer enn fondet investerte i kinesiske fornybar energiselskaper. Dette er å investere norske pensjoner i energiløsninger som har enorme helse- og miljøkostnader lokalt og vil føre til ytterligere temperaturøkninger globalt.

Forsiden av rapporten

The English translation of the WWF report ”Small spills – great challenges” - An evaluation of the “Server” oil spill (april 2009)

WWF believes there are large deficiencies in the Norwegian oil spill preparedness, both regarding equipment in the depots, tugboats and trained crew. A considerable boost is needed, and it has been needed for a long time. If we want safety at sea and oil spill preparedness that adequately covers our long coast, the increasing environmental risk and the considerable consequences accidents may have, money must be provided.

Forsiden av rapporten

Status for tobis og sjøfugl (januar 2009)

EU og Norge har med åpne øyne fisket tobisbestanden helt i bånn. Tobisfisket stoppes først når det er direkte fare for bestanden som økonomisk ressurs, ikke når den svikter som næringsgrunnlag for sjøfugl og andre arter som naturlig avhenger av den. Det er langt igjen til norsk fiskeriforvaltning lever opp til skrytet om helhet og økosystembasert tenking, forteller denne rapporten.

Forsiden av rapporten

International Governance and Regulation of the Marine Arctic (januar 2009)

Rapporten International Governance and Regulation of the Marine Arctic: Overview and Gap Analysis viser at dagens internasjonale avtaler og samarbeidsfora som gjelder for Arktis, er totalt utilstrekkelige for de voksende klima- miljø- og sikkerhetsutfordringene i nord. Norsk nordområdepolitikk er en del av dette problemet.

Last ned rapporten her (DOC)

Forsiden av rapporten

Norway's Sovereign Wealth Fund in China: Investing in Global Warming (desember 2008)

Denne rapporten beskriver og kritiserer hvordan Statens pensjonsfond utland satset tungt på kullkraft i Kina i 2007.

Forsiden av rapporten

Prepared to Ride the Green Dragon? An Estimate of the Markets For Environmental Goods and Services in China, With a Survey of Norwegian Companies and Recommendations (desember 2008)

Rapporten Prepared to ride the Green Dragon? konkluderer med at det raskt voksende markedet i Kina for miljøteknologi vil være på 1 000 milliarder kroner årlig i årene som kommer. Men få norske bedrifter har posisjonert seg i Kina, og de norske lokomotivene innen fornybar energi glimrer med sitt fravær. WWF mener Norge holder på å gå glipp av en gyllen mulighet til å utvikle morgendagens store grønne bedrifter.

Les mer i denne rapporten (PDF) og i dette følgebrevet (PDF)

Forsiden av rapporten

Petroleumsfrie soner i Norskehavet (november 2008)

Petroleumsfrie områder på norsk kontinentalsokkel er en naturlig konsekvens av at Stortinget har slått fast at Norge skal ha en økosystembasert forvaltning av norske havområder. Prinsippet om petroleumsfrie områder ble innført i forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten og må nå videreføres i øvrige områder under norske forvaltning.

Les mer i dette forslaget (PDF)

Forsiden av rapporten

SRN om Naturmangfoldloven (oktober 2008)

Samarbeidsrådet for naturvernsaker (SRN) er et samarbeidsforum for organisasjonene WWF, Naturvernforbundet, Turistforeningen og Norges jeger- og fiskerforbund. De fire organisasjonene står sammen i kravet om at norsk natur må sikres et stregere rammeverk gjennom den nye Naturmangfoldloven.

Last ned kravet her (DOC)

Forsiden av rapporten

Fund management in the 21st Century: The role of Sovereign Wealth Funds in contributing to a low carbon future (september 2008)

Denne rapporten fra WWF og Innovest viser at det norske oljefondet ligger bak andre store offentlige investeringsfond når det gjelder investering i lavkarbonsamfunnet. Den viser at Norges store og innflytelsesrike Statens Pensjonsfond Utland, bedre kjent som Oljefondet, ikke lever helt opp til sitt rykte som etisk ansvarlig investor.

Real and Present Danger: Flag State Failure and Maritime Security and Safety

Det internasjonale systemet med bekvemmelighetsflagg tilrettelegger for piratfiske og fører til potensielt katastrofale brudd på sikkerheten. Denne rapporten, utgitt av WWF og International Transport Workers Federation (ITF), viser at en rekke flaggstater ikke sikrer at fartøy som seiler under flagget deres overholder internasjonale regler.

Forsiden av rapporten

Årsmelding 2007 (august 2008)

Last ned årsmeldingen for 2007 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Norwegian Consumption, Chinese Pollution. How OECD imports generate CO2 emissions in developing countries – and the need for new low-carbon partnerships (juni 2008)

Dette notatet drøfter hvordan OECD-import genererer CO2-utslipp i utviklingsland - og behovet for nye lavkarbon-partnerskap.

Last ned notatet her (PDF)

Forsiden av rapporten

Havets verdier (juni 2008)

Denne nye rapporten fra WWF Tyskland slår fast at verdens hav direkte og indirekte bidrar med verdier på 100 000 milliarder kroner årlig. Likevel gjøres det svært lite for å sikre disse verdiene for fremtiden, og i dag er bare 0,5 prosent av havområdene vernet. Rapporten viser at det er mer penger å hente på å beskytte marine områder enn å ødelegge dem.

Forsiden av rapporten

Safety Net - Protected areas and poverty reduction (mai 2008)

I følge denne nye WWF-rapporten kan godt planlagte og forvaltede verneområder spille en nøkkelrolle i kampen mot fattigdom når velferd måles i mer enn bare inntekt. Fattigdom er mye mer enn å ikke ha nok penger. Tilgang til mat, medisiner og rent drikkevann er sentrale behov som definerer fattigdom på sitt mest grunnleggende nivå og som er nært koblet til forvaltningen av naturområder.

Forsiden av rapporten

Illegal Fishing in Arctic Waters (april 2008)

Ulovlig, urapportert og uregulert fiske er et globalt problem, som koster nasjoner over 10 milliarder euro årlig. Få steder er så rammet som Arktis, som huser noen av de mest unike marine økosystemene og mest produktive fiskeriene i verden. Torskefisket i Barentshavet og det russiske pollock-fiskeriet står alene for mellom 20 og 25 prosent av den globale fangsten av hvitfisk.

Les mer i denne rapporten (PDF) og i dette sammendraget (PDF)

Forsiden av rapporten

Vurdering av EEA-indikatoren "Ecological footprint of European Countries" (mars 2008)

Økologisk fotavtrykk er er en biologisk indikator som måler hvor mye areal som kreves for å opprettholde vår levestandard og absorbere våre utslipp. På oppdrag fra Direktoratet for naturforvlatning har WWF vurdert EEA-indikatoren "Ecological footprint of European Countries".

Last ned notatet her (PDF)

Forsiden av rapporten

Norsk rovviltforvaltning - Innspill fra WWF til Regjeringens arbeidsgruppe (mars 2008)

En Regjeringsutnevnt arbeidsgruppe bestående av representanter fra Miljøverndepartementet, Landbruks- og matdepartementet og Finansdepartementet skal gå gjennom de ulike elementene i rovviltforvaltningen og fremme forslag til hvordan tapssituasjonen og erstatningsordningene kan forbedres. WWF har sendt innspill til arbeidsguppen med oversikt over viktige områder i rovviltforvaltningen som trenger grundig belysning og vurdering.

Les våre innspill her (PDF) og mer i dette følgebrevet (PDF)

Forsiden av rapporten

Making Sense of the Voluntary Carbon Market - A Comparison of Carbon Offset Standards (mars 2008)

Rapporten Making Sense of the Voluntary Carbon Market - A Comparison of Carbon Offset Standards diskuteres det frivillige markedet for kvotekjøp og tilbyr en oversikt over og en guide til de viktigste standardene for frivillig kvotekjøp.

RAPPORTEN MANGLER

Forsiden av rapporten

Miljøsertifisering av oppdrettsprodukter (februar 2008)

En rekke sertifiseringsordninger og ”miljømerker” på oppdrettsprodukter har blitt etablert de siste årene for å møte forbrukerens krav til miljøvennlige produkter. Men i hvilken grad leverer disse sertifiseringene eller merkene det de lover? WWFs nye rapport avslører at de fleste av miljøstandardene har betydelige mangler, og mangler et effektivt og troverdig rammeverk.

Forsiden av rapporten

A new sea needs a new agreement in the Arctic (januar 2008)

Arktis vil gjennomgå fundamentale endringer i årene som kommer. Temperaturøkningen i nord blir sterkere enn noe annet sted - og økosystemet i arktis vil forandres. Denne WWF-rapporten ser på hvordan dagens forvaltningsorganer i Arktis kan bli påvirket, og kommer med en rekke muligheter og anbefalinger for fremtidas regulering av havområdene i Arktis.

Forsiden av rapporten

WWF-rapport om manglende oljevernberedskap i Arktis (januar 2008)

Økosystemene i Arktis står overfor enorme utfordringer, og økende press på utvinning av olje- og gassforekomster er en av dem. Denne WWF-rapporten ser på den manglende oljevernberedskapen i Arktis og konkluderer med at det ikke bør tillates ny oljevirksomhet i Arktis.

Forsiden av rapporten

Norwegian consumption, Chinese pollution.An example of how OECD imports generate CO2 emissions in developing countries (januar 2008)

Denne rapporten fra WWF og NTNU viser at CO2-utslipp i Kina som skyldes norsk forbruk, øker kraftig.

Forsiden av rapporten

Ny WWF-rapport om EUs arbeid for biologisk mangfold (oktober 2007)

Denne rapporten med tittelen ”Oppfyller Europa sine forpliktelser etter Biomangfoldkonvensjonen?” viser at EUs naturvernpolitikk i hovedsak er i tråd med internasjonale forpliktelser for biologisk mangfold.

Forsiden av rapporten

WWFs krav til energiminister Haga (september 2007)

Miljøorganisasjonene møtte olje- og energiminister Åslaug Haga. Gjennom sine anbefalinger mener WWF at Haga kan bli historisk som energiminister – eller glemmes som Norges siste olje- og energiminister.

Les mer i dette brevet (PDF)

Forsiden av rapporten

Norge opp av naturverngrøfta? (september 2007)

Denne rapporten tar for seg vernestatus for noen truede naturtper i Norge. Den slår fast at vernestatusen er slett for disse og konkluderer med at det er behov for en sterk naturmangfoldlov som kan sikre slike truede naturtyper mye bedre i framtida.

Forsiden av rapporten

Miljøkompetansen i kommunene rasert (september 2007)

Denne rappporten tar for seg status for kommunenes deltakelse i arealnettverk i regjeringens samarbeidsprosjekt med Kommunenes Sentralforbund, "Livskraftige kommuner". Den konkluderer med at når det gjelder bærekraftig arealpolitikk, er det svært få som deltar i dette pilotprosjektet for å gjenreise miljøkompetansen i kommunene.

Forsiden av rapporten

Kald laks i varmt vann - Nye utfordringer for villaksen når klima endres (juli 2007)

Pågående og ventede klimaendringer representerer en ny trussel mot den atlantiske villaksen - en trussel som kommer i tillegg til, og kan forsterke, farene fra forurensning, kraftutbygging og andre inngrep i vassdragene i tillegg til problemet med rømt oppdrettslaks, lakseparasittene Gyrodactylus salaris og lakselus.

Les mer i denne rapporten (DOC)

Forsiden av rapporten

Rovdyr som middel mot nye landeplager (juli 2007)

Hjortelusflua sprer seg i Norge og plager bærplukkere, jegere og friluftsfolket med sin innpåslitenhet og vonde bitt. Flåtten ser ut til å spre seg til flere steder av landet og antallet øker. Flåtten kan overføre bakterien Borrelia burgdorferi, som gir sykdommen Lyme borreliose. 2006 ble et rekordår med 311 tilfeller av sykdommen og hittil i år ligger antallet tilfeller foran fjorårets. Kan rovdyr være et middel mot de nye landeplagene?

Vi vurderer dette i denne rapporten (DOC)

Forsiden av rapporten

Hvordan kan naturmangfoldloven redde truede arter i Norge? (juni 2007)

Stortinget vedtok i 2003 at Norge skal stanse tapet av biologisk mangfold innen 2010. Også EU har dette som mål. Norge og EUs mål er en oppfølging av vedtaket som ble gjort under den internasjonale konferansen om miljø og utvikling i Johannesburg i 2002, der det ble bestemt at tapet av biologisk mangfold skulle reduseres vesentlig innen 2010. 2010-målet er svært ambisiøst, og krever politisk handling på mange plan dersom det skal nås.

Forsiden av rapporten

WWF årsmelding 2006 (mai 2007)

Last ned årsmeldingen for 2006 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Aldri så galt at det ikke kan bli verre... - erfaringer etter ”Server” (mars 2007)

WWF har i mange år arbeidet for å styrke sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Mange av innspillene til Regjering og Storting, og mange forslag til tiltak, har vært fremmet i fellesskap med næringsorganisasjoner for brukere av havet.

Forsiden av rapporten

Gaupe: Bestandssituasjon, avskyting og tilstand (januar 2007)

Selv om nasjonalt mål om 65 ynglinger av gaupe ble oppnådd i 2006, er bestandssituasjonen langt fra god. Kvotefastsettelser i 2007 demonstrerer med tydelighet forvaltingsapparatets sårbarhet overfor overbeskatning innen enkelte regioner, som region 6 (Trøndelagsfylkene, Møre og Romsdal). Utfallet vil bli enda mer dramatisk dersom to eller flere rovviltnemnder skulle komme til å vedta dramatisk høye kvoter samtidig, noe som er fullt mulig med dagens regelverk.

Forsiden av rapporten

Klimaendringenes virkninger i det østlige Afrika (november 2006)

Nedbørendringer, epidemier, ekstremvær og stigende havnivå vil forandre livsbetingelsene for Afrikas fattige. I en ny rapport gjennomgår WWF klimaendringenes konsekvenser for det østlige Afrika.

Last ned rapporten her (DOC)

Forsiden av rapporten

Klimaendringene forandrer Norge: Fra fjelland til skogland (oktober 2006)

I denne rapporten oppsummerer WWF klimaendringer som er på gang i Norge: Tregrensa stiger, isbreene smelter og en rekke nye arter etablerer seg.

Forsiden av rapporten

Nyhetsbrev Ren kyst Fedje og Fiskebøl (juli 2006)

Det første kurset i Sør-Norge gikk av stabelen 28-30. april, i ett av de mest risikoutsatte stedene for oljesøl i hele landet. Oljeterminalene Mongstad og Sture ligger like i nærheten av Fedje, med stor trafikk av oljetankere i farvannet. Sikkerhetssenteret på Fedje var vertskap for kurset, og sørget for at alt det praktiske lot seg gjennomføre.

Forsiden av rapporten

Nyhetsbrev Ren kyst Vardø (mai 2006)

WWFs andre og tredje kurs i oljevern og strandsanering ble gjennomført i Vardø i begynnelsen av mars 2006 - ett for norske og ett for russiske deltagere. Representanter fra russiske oljevernmyndigheter og russiske medier stilte opp, Kystverket deltok med Tom Hansen, og Fiskeridepartementet var representert ved Kristine Olsen. Ordføreren i Vardø, Rolf E. Mortensen, ønsket velkommen til begge kursene og roste tiltaket!

Forsiden av rapporten

WWF årsmelding 2005 (mai 2006)

Last ned årsmeldingen for 2005 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Er det EU som skal redde norsk natur? Om ny naturmangfoldlov og EUs habitatdirektiv (januar 2006)

Norge henger etter EU hva gjelder regelverk for å følge opp forpliktelser i biomangfoldkonvensjonen og Bernkonvensjonen. Denne WWF-rapporten sammenligner forslag til naturmangfoldlov med EUs viktigste naturvernregelverk, habitatdirektivet, og peker på en del svakheter og hva som må forbedres om Norge skal få et lovverk som er minst like bra som EUs.

Forsiden av rapporten

Nyhetsbrev Ren kyst Fiskebøl (november 2005)

WWFs første kurs i praktisk oljevern og strandsanering gikk av stabelen på Fiskebøl 16-18. november. Med 25 ivrige deltagere ble kurset en større suksess enn vi hadde turt å håpe på!

Forsiden av rapporten

WWF-rapport: Klimaendring rammer verdens fiskebestander (november 2005)

Rapporten Are we putting our fish in hot water? ble lagt fram i Geneve en uke før partsmøtet om Kyotoprotokollen i Montreal i Canada. Rapporten viser at den globale oppvarmingen også gjør vannet på jorda varmere og skaper endringer i nedbørsmønstre, havnivåer og havstrømmer. Alt dette kan ha store konsekvenser for fiskebestander.

Forsiden av rapporten

WWFs ”Naturindeks for Norge 2005". Norsk natur en tredel fattigere på 30 år (august 2005)

WWFs Naturindeks for Norge 2005 er den mest omfattende sammenstillingen av utviklingen i norske dyrebestander som noensinne er laget. Rapporten er basert på tidsserier for mer enn 160 norske dyrearter i havet, i ferskvann og på landjorda.

Last ned rapporten her (PDF) og last ned sammendraget av rapporten her (PDF)

Forsiden av rapporten

On the run - Escaped farmed fish in Norwegian waters (mai 2005)

I WWF- rapporten ”On the run – escaped farmed fish in Norwegian waters” er det oppsiktsvekkende tall som kommer frem: I gjennomsnitt er det 24 prosent innblanding av rømt oppdrettsfisk i laksefangstene langs norskekysten. Rapporten viser at syv prosent av de norske lakseelvene er direkte truet på grunn av en svært høy andel oppdrettsfisk i gytebestandene. 20 prosent beskrives som ”vesentlig påvirket” og 30 prosent er ”noe påvirket”.

Last ned hele rapporten her (PDF)

Forsiden av rapporten

Tørke i norsk vannbistand. En gjennomgang av norsk vannrelatert utviklingssamarbeid i perioden 1999–2003 (mai 2005)

Minst 1,2 milliarder mennesker mangler tilgang på sikkert drikkevann. En ny rapport viser at andelen norsk bistandsinnsats* for å sikre verdens fattige tilgang til rent vann er halvert fra 1999 til 2003. Dette er uakseptabelt, mener Forum for utvikling og miljø, WWF og Kirkens Nødhjelp som nå ber Stortinget sikre bevilgninger og økt kvalitet på vannbistanden.

Last ned rapporten her (PDF) og last ned sammendraget av rapporten her (PDF)

Forsiden av rapporten

Petroleumsfrie områder i Barentshavet - Det er nå det "gjeller" (mai 2005)

De nyeste rapportene om klimautviklingen viser at det er uforsvarlig å øke norsk petroleumsvirksomhet ytterligere, enten det skjer i sør eller nord. Men det er likevel et faktum at regjeringen har åpnet Barentshavet sør for petroleumsvirksomhet. Derfor konsentrerer WWF nå arbeidet om å redde de viktigste områdene her.

Forsiden av rapporten

Sårbare områder i Barentshavet (april 2005)

På oppdrag fra WWF Norge er det utarbeidet kart over områder som er sårbare overfor akutt oljeforurensning for følgende ressurstyper: Havbunn, koraller, strandressurser, sjøfugl, sjøpattedyr, fisk, fiskeriaktivitet, havbruksaktivitet.

Forsiden av rapporten

Fattigdom, miljø og utvikling. Intensjoner og praksis i norsk miljøbistand (april 2005)

I tillegg til utbredt fattigdom er det kanskje viktigste kjennetegnet ved landene Norge har utviklingssamarbeid med at en stor del av befolkningen er direkte avhengige av naturressurser, velfungerende økosystemer og biologisk mangfold for sin overlevelse, velferd og utviklingsmuligheter. Det er også denne delen av befolkningen som rammes først og hardest ved miljøødeleggelser og tap av biologisk mangfold.

Les mer om dette i denne rapporten (PDF) og sammendraget av rapporten (PDF)

Forsiden av rapporten

Årsmelding 2004 (mars 2005)

Last ned hele årsmeldingen for 2004 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Verdifulle områder for torsk, hyse, sild og lodde i området Lofoten – Barentshavet (februar 2005)

Denne rapporten er utarbeidet av Havforskningsinstituttet på oppdrag for WWF-Norge, i februar 2005. Rapporten er basert på den beste tilgjengelige kunnskapen om livshistorie, utbredelse og biologi for torsk, hyse, norsk vårgytende sild og lodde i området Lofoten – Barentshavet.

Forsiden av rapporten

Biologisk mangfold i norsk bilateralt utviklingssamarbeid. Teori og praksis (september 2004)

Forsiden av rapporten

WWF-rapport: En framtid for villreinen (september 2004)

Denne rapporten oppsummerer dagens kunnskap om effektene av ulike typer inngrep og aktiviteter på villreinen og analyserer situasjonen i tre utvalgte villreinområder; Hardangervidda, Setesdal-Ryfylkeheiene og Snøhetta. Rapporten kommer med anbefalinger om tiltak for å bedre villreinens situasjon i disse områdene, samt tiltak for å styrke hensynet til villreinstammene i nasjonal og lokal arealforvaltning.

Forsiden av rapporten

WWFs verneplan for Norges fantastiske skognatur (mai 2004)

I Norge har vi mange unike skogtyper som mangler tilfredsstillende vern. I denne rapporten presenterer WWF fem skogtyper og en rekke områder som det haster aller mest med å få vernet. Vi gir også konkrete prioriteringer og løsningsforslag for å sikre verneverdiene. På vårt vernekart presenterer vi våre 34 topp-prioriterte områder.

Forsiden av rapporten

Årsmelding 2003 (april 2004)

Last ned årsmeldingen for 2004 her (PDF)

Forsiden av rapporten

Vanndirektivet - et miljøløft med startvansker (mars 2004)

EUs vanndirektiv er et nytt og ambisiøst miljøregelverk som gjennom EØS-avtalen vil legge føringene for norsk vannforvaltning de neste tiårene. Direktivet er ment som et verktøy for å sikre rent vann og at biomangfoldet i vann beskyttes og gjenopprettes. Målet er å oppnå tilnærmet naturlig status (såkalt "god status") både kjemisk og biologisk innen utgangen av 2015.

Forsiden av rapporten

Norske korallrev (juni 2003)

Korallrev finnes langs hele Norskekysten. Disse revene er blant Norges aller mest artsrike naturtyper, og er viktige leveområder for mange fiskeslag. I Norge og i resten av Nordøst-Atlanteren er korallrevene blitt påført store skader som følge av fiske med bunntrål. I motsetning til andre europeiske kystnasjoner har Norge gjennomført tiltak for å beskytte de gjenværende revene.

Forsiden av rapporten

Levende skoger - naturarv for framtida (juni 2003)

Brosjyren presenterer WWF-Norges skogarbeid og gir en innføring i viktige miljøpolitiske prosesser hvor WWF ønsker å arbeide videre. Vi foreslår løsninger basert på kunnskap og erfaringer fra vårt globale nettverk for å nå våre mål for mer skogvern og bedre skogforvaltning.

Last ned brosjyren her (PDF)

Forsiden av rapporten

Barentshavet – et hav av muligheter... og trusler (mars 2003)

I dette heftet oppsummeres kunnskap om naturverdiene i Lofoten - Barentshavet og deres sårbarhet mot utslipp fra petroleumsvirksomhet. Arbeidet er forankret i WWFNorges rapport ”A Biodiversity Assessment of the Barents Sea Ecoregion” supplert med annet relevant og oppdatert materiale.

Last ned heftet her (PDF)

Forsiden av rapporten

Particularly Sensitive Sea Areas (PSSA) (august 2001)

Er PSSA mulig virkemiddel for reduserte miljøtrusler fra skipsfart langs norskekysten?

Vi tar vurderingen i dette arbeidsdokumentet (PDF)

Forsiden av rapporten

Oljeboring utenfor Lofoten (august 2001)

Hardt klima og korte, enkle næringskjeder gjør at havmiljøet langt nord er sårbart for forurensning fra kjemikalier og olje. Et stort oljeutslipp kan forårsake dramatiske konsekvenser på sjøfugl, sjøpattedyr og fiskebestander. Enhver petroleumsaktivitet innebærer risiko for utslipp av olje, enten fra sjøinstallasjoner, bunninstallasjoner, landinstallasjoner eller fra skipsfart.

Forsiden av rapporten

Oljeboring på Goliat (august 2001)

Finnmarkskysten har flere av Europas største fuglefjell og er gyte og oppvekstområde for mange fiskearter blant annet torsk, lodde og sild.