Takk, Norge!

Takket være titusener av digitale bøssebærere og alle som puttet penger på bøssene deres, generøse bidrag fra næringslivet og alle frivillige som har stått på, kommer vi nå til å spare verdenshavene for sju tusen tonn plastsøppel hvert år.

Publisert 22. oktober 2020

Plastforsøplingen truer alt livet i havet, fra de største hvaler til de minste plankton. med midlene fra årets TV-aksjon skal vi angripe problemet der det er størst!

Det er et solid innhogg i vårt globale plastproblem, som truer både dyre- og menneskeliv.

228,4 millioner kroner er i skrivende stund samlet inn til årets TV-aksjon for WWFs arbeid mot forsøpling av havet – en enorm suksess, ikke minst tatt i betraktning at covid 19-pandemien gjorde det umulig å gjennomføre en tradisjonell innsamling dør-til-dør.

– Nå kjenner jeg på en enorm takknemlighet overfor alle som har gitt, samlet inn og stått på for å gjøre årets TV-aksjon til den enorme suksessen den har blitt! Jeg er så innmari imponert over hvordan frivillige, samarbeidspartnere og alle støttespillere har gjort en snuoperasjon og tatt utfordringene på strak arm. På vegne av WWF er jeg både rørt og ydmyk, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

– Jeg er så glad på vegne av de 900 000 menneskene vi skal hjelpe til å få en bedre hverdag uten plastforsøpling. Men dette er en sak som angår oss alle; plasten påvirker hverdagen til alle mennesker og ikke minst dyrene som lever i verdenshavene våre, sier Andaur.

Historiens første heldigitale TV-aksjon ble en dundrende suksess, med over 228 millioner kroner samlet inn for å bekjempe plastforsøplingen av havet! Her jubler TV-aksjonsleder Vibecke Østby og generalsekretær i WWF Verdens naturfond Karoline Andaur, sammen med årets programledere.

Setter inn støtet der det monner

Pengene skal vi bruke der forskningen viser at vi får mest effekt for dem. Det vil si i Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand. De er opphavet til én fjerdedel av søppelet i havet.

Avfallshåndteringen du selv er vant med – store biler som regelmessig kommer hjem til deg for å hente innholdet i søppelkassa, for så å resirkulere og deponere det trygt – er fraværende i mange områder i disse landene.

Mange har ikke annet valg enn å kvitte seg med søppelet på gata, slik at det til slutt havner i elver og vannveier som fører det til havet, eller brenne det i bakgården, med en lokal, men fryktelig luftforurensing som resultat. Det er her vi setter inn støtet.

Elven Ciliwung i Indonesia er full av plast og annen søppel.
Elven Ciliwung i Indonesia er en av verdens aller mest forsøplede elver. Pengene fra årets TV-aksjon skal blant annet gå til å stanse forsøplingen her.

Takket være TV-aksjonen, kan vi blant annet:

• Etablere skikkelig avfallshåndtering i vietnamesiske og indonesiske områder med flere hundre tusen innbyggere, og i nesten en tredjedel av den filippinske hovedstaden Manila – en av verdens største og tettest befolkede byer.
  • En halv million filippinere skal få tilgang til lokale gjenvinningsanlegg, og 1500 skal få opplæring i å utnytte ressursene som ligger i sortert avfall.
  • På den indonesiske øya Java skal vi finne løsninger for innhenting, sortering og resirkulering som vil stoppe plastforsøplingen langs 35 kilometer av den viktige elva Ciliwung.
  • Vi skal hjelpe lokale bedrifter med å bytte ut engangsplast med mer miljøvennlige alternativer, og få alt fra hoteller og supermarkeder til fiskebåter og oppdrettsanlegg til å redusere forbruket.
  • Vi skal til skoler for å lære hundretusener av elever om hvordan du kaster ting på en forsvarlig måte, og hvilke konsekvenser plast på avveie har for helse og miljø. I Manila skal vi også trene opp 200 utvalgte skoleelever til å kartlegge avfallsdata og utvikle løsninger i sine nabolag.

Til sammen skal de ulike tiltakene skape lokale arbeidsplasser, bygge lokal kompetanse – og spare den globale naturen for over sju tusen tonn plastsøppel hvert år.

Det betyr færre plastpartikler i kroppene til sjøfugl, skilpadder, fisk, maritime pattedyr og virvelløse dyr, og færre tragiske dyreskjebner som hvalen som strandet på Sotra med 30 plastposer i magen.

WWF skal kjempe videre for å stanse plastforsøplingen. Nå jobber vi for å få verdens land med på en global, forpliktende avtale mot plast i havet.

Synes du det er en sak verdt å fortsette å støtte?

Bli med oss videre i kampen for et levende hav!

For å gi deg skattefradrag trenger vi fødselsnummeret ditt.

Vi bruker e-post og mobilnummer til å holde deg oppdatert om ditt fadderskap. Vi lover å ikke spamme deg.