Over 239 millioner kroner til årets TV-aksjon for WWF

Hele Norge åpnet i høst hjertene og lommebøkene for å gi til WWFs kamp mot plastforsøplingen av havet.

Publisert 18. desember 2020

Full jubel etter en vellykket TV-aksjon. Fra venstre: Robert Stoltenberg (programleder), Vibecke Østby (leder for TV-aksjonen), Ingrid Gjessing Linhave (programleder), Karoline Andaur (generalsekretær WWF), og Mikkel Niva (programleder).

Selv i annerledes-året 2020 kan TV-aksjonen vise til et fantastisk resultat. Hele Norge åpnet i høst lommebøker og hjerter for å gi til WWFs arbeid for å bekjempe plastforsøplingen av havet.

Det nøyaktige beløpet som ble samlet inn er hele 239 057 272 kroner.

– På vegne av WWF er jeg både rørt og ydmyk over givergleden fra det norske folk. Dette er et utrolig resultat og jeg er virkelig imponert over hvordan frivillige, samarbeidspartnere og alle støttespillere har gitt alt for havet, sier Andaur.

Fakta om TV-aksjonen

• TV-aksjonen har blitt arrangert en søndag i oktober hvert år siden 1974.
  • I år er første gang TV-aksjonen har blitt arrangert uten fysiske bøssebærere. På grunn av koronasituasjonen ble det besluttet at årets TV-aksjon skulle gå av stabelen med digitale bøssebærere.
  • Årets TV-aksjon går til WWFs arbeid f mot plast i havet.
  • NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall kroner per innbygger.
  • Over 7000 frivillige jobber fram mot aksjonsdagen for å mobilisere bøssebærere.
  • Siden 1974 har det norske folk samlet inn mer enn ni milliarder kroner som har gitt titalls millioner mennesker livsviktig hjelp.

Rekordengasjement

Selv om det ikke kom bøssebærere fysisk på døra på selve aksjonsdagen 18. oktober, har privatpersoner til sammen gitt mer enn 110 millioner kroner i gave, enten via Vipps, på Spleis og digitale bøsser, på konto eller per telefon.

Barn og unge har engasjert seg spesielt mye: Det digitale undervisningsopplegget for skolene ble tatt i bruk mer enn noensinne og antall skoleløp er historisk høyt. Også næringslivet satte ny rekord med fenomenale 47,6 millioner kroner.

– På tross av at vi ikke har kunnet møtes fysisk på døra til hverandre, har TV-aksjonen også i år samlet nasjonen til en dugnad for fellesskap og solidaritet med mennesker i sårbare livssituasjoner. Jeg er så utrolig glad og takknemlig over å se hvordan hele landet mobiliserer hvert eneste år for å gjøre verden til et litt bedre sted – én TV-aksjon av gangen, sier Vibecke Østby, leder for TV-aksjonen.

En av vår tids viktigste saker

– Dette er et utrolig resultat i et år der alle bøssebærerne har holdt seg hjemme på grunn av pandemien. Jeg vil takke alle som har bidratt til at en av vår tids viktigste miljøsaker er satt skikkelig på dagsorden. Nå gleder jeg meg til å se at pengene kommer til nytte i kampen mot plast i havet, sier han.

Se alle resultatene her:

Les mer om årets TV-aksjon på www.blimed.no