God sommer!

En sommerhilsen fra WWFs generalsekretær Karoline Andaur.

Publisert 1. juli 2020

Karoline Andaur står foran en blomstereng med havet i bakgrunnen
"Det er tydeligere enn noen gang at vi trenger naturen for å overleve, men da er vi nødt til å endre tankegangen vår." Karoline Andaur.

Vi må endre tankegang

WWF hadde store planer om at 2020 skulle bli det året hvor verden virkelig forstod at vi står overfor en naturkrise. Håpet var at vi skulle samles om en ny, global avtale for å stanse tapet av naturen. Så kom koronapandemien og alle planer ble satt på vent. Den romslige hverdagen vi kjente til, ble plutselig pakket inn i husets fire vegger. Norge stanset. Verden stengte.

Mennesker har i lang tid drevet en rovdrift på naturen, og trolig er denne hensynsløse forvaltningen årsaken til virusutbruddet. Men kanskje var dette også naturens måte å fortelle oss at vi må endre tankegang, for nå som viruset har holdt menneskene i sjakk, har naturen fått rom til å blomstre. Fra hele verden har det kommet rapporter om hvordan luften har blitt renere, havet klarere og hvordan dyrene tar tilbake byene.

Vi trenger naturen for å overleve

Det er tydeligere enn noen gang at vi trenger naturen for å overleve. Skal vi unngå fremtidige pandemier, må naturen forvaltes på en bærekraftig måte. Dessverre er dette lettere sagt enn gjort, for virussituasjonen har også ført til økt krypskyting, hyppigere avskoging og mer plastforsøpling.

Også her i Norge ser vi at egen vinning går på bekostning av naturen. Politikerne har valgt å gi en gavepakke til olje- og gassnæringen ved å tillate oljeboring i iskantsonen. Der andre land og EU har benyttet anledningen til å sette krav til utslipp og bygge opp grønne næringer, trosser Norge miljøfaglig kunnskap og lukker øynene for bevaring av sårbar og verdifull natur – kun for å lete etter mer olje og gass som verden ikke trenger.

En stor takk til alle støttespillerne våre

Når man stadig taper viktige kamper for å sikre mer natur og mindre utslipp, er det lett å bli motløs. Takket være alle støttespillerne våre har jeg troen på at vi vil seire til slutt. Takk for at hver og en av dere hjelper oss videre på veien, slik at 2020 fortsatt kan bli det året hvor verden virkelig forstår at vi står overfor en naturkrise og vi tar modige valg for fremtiden.

Ønsker dere alle en riktig god sommer!

Hilsen Karoline Andaur,
generalsekretær i WWF Verdens naturfond.