Finn.no samarbeider med WWF om Earth Hour 2019

30. mars arrangeres Earth Hour for 13. gang. – Nå er vi veldig glad for å ha fått med Finn.no på laget, sier WWFs Marte Ness. Norges største digitale markedsplass skal bruke sine kanaler aktivt for at alle deres brukere deltar i årets markering.

Publisert 15. mars 2019

Bilde av to mobiltelefoner med eksempler på skjermen over hvordan Finn.no kan promotere Earth Hour 2019.
To av forslagene til hvordan Finn.no kan promotere Earth Hour 2019 gjennom sine kanaler.

– Et aktivt samarbeid med næringslivet er avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet. Finn.no er en av aktørene som virkelig ønsker å ta eierskap til arbeidet for en levende klode, sier seniorrådgiver i WWF Marte Ness.

I februar fikk WWF en hyggelig henvendelse fra gjengen bak Norges største nettside og markedsplass, som ønsker å bidra til et skikkelig løft for årets markering av Earth Hour.

Hack day!

21. februar arrangerte Finn.no derfor en "hack day" i sine lokaler - en heldagsworkshop hvor utviklere og designere fra ulike miljøer i Oslo ble invitert til å jobbe fram ideer til hvordan Earth Hour kan markedsføres gjennom kanalene til sine selskaper. 20 engasjerte og kreative mennesker fra Finn.no, Beining & Bogen, Fremtind, Peil og VG jobbet intenst i åtte timer med å "hacke" sine mobil-apper og nettsider for å komme opp med gode kommunikasjonsløsninger.

Marte Ness fra WWF forteller om Earth Hour foran 20 utviklere og designere på kontorene til Finn.no.
Marte Ness, seniorrådgiver for energi- og utviklingspolitikk i WWF Verdens Naturfond, sparket i gang Hack Day med å fortelle om Earth Hour.
Tre mennesker ser på en utvikler som peker på PC-skjermen sin og forklarer.
Det hackes...

Quiz, mørklegging og pushvarslinger

Ved presentasjonen på slutten av arbeidsdagen fikk WWF se en rekke spennende løsninger. Et av teamene hadde laget en quiz om Earth Hour for å spre kunnskap til sine brukere om hva markeringen handler om.

En annen spennende idé, var en "dark mode switch" som gjør at dette selskapet rett og slett slukker lyset på sine nettsider under markeringen.

Finn.no selv presenterte en effektiv og engasjerende plan for pushvarslinger i sine kanaler:

1. Du åpner Finn-appen under Earth Hour-uka
  2. Du får en pop-up-invitasjon om å delta i Earth Hour, hvor du kan svare ja/nei eller lese mer om Earth Hour
  3. Lørdag 30. mars får du en påminnelse fra appen om når det er på tide å skru av lyset
  4. I etterkant av Earth Hour markedsfører de via sine sosiale kanaler hvor mange som deltok i Earth Hour og takker alle som var med.
Et gruppebilde av deltakerne på Earth Hour Hack Day.
Alle utviklerne og designerne som deltok på Hack Day, sammen med Marte Ness, Anna Elizabeth Mohr og Bente Bakken fra WWF Verdens Naturfond.

– Vi vil redde verden bittelitt!

– Med Earth Hour-initiativet handler det mye om å vise hvor lite som skal til for å gjøre en forskjell. Hvor mange man når ut til er ikke det viktigste - det handler mer om holdningen og standpunktet man tar. Ved å utfordre selskapene vi har rundt oss, så klarer vi kanskje å påvirke flere til å tenke det samme, sier initativtaker Thuy Gla Nguyen i Finn.no i en artikkel på deres nettsider.

Alle som deltok på Earth Hour Hack Day var enige om at dette var et flott og morsomt initiativ, og flere ga uttrykk for at de skulle ønske at deres selskaper kunne ta initiativ til mer idealistisk arbeid slik som dette.

– Vi i WWF Verdens naturfond er veldig glad for at Finn.no med venner har tatt eierskap til Earth Hour 2019, og håper på flere samarbeid i fremtiden, avslutter Marte Ness.

Den offisielle videoen for Earth Hour 2019