Filmbransjen stiller opp for natur og klima

– Det er tid for å gi naturen en stemme, det skylder vi barna våre, sier skuespiller Ine Marie Wilmann. Sammen med en rekke fremtredende aktører i filmbransjen har hun stilt opp i en ny kortfilm fra WWF Verdens naturfond.

Publisert 2. september 2021

Skuespiller Ine Marie Wilman ser utover havet
Skuespiller Ine Marie Wilman stilte opp i kortfilm om klima- og naturkrisen for WWF. – Det er viktig å bruke den stemmen man har. Å være med i denne filmen er min måte å gjøre det på, sier Wilman.

Filmen setter fokus på klima- og naturkrisen - og betydningen av å gi naturen en stemme ved årets stortingsvalg.

Vi har nylig sett et opprop fra over 30 kjente forfattere. Nå tar også flere fra filmbransjen til orde for å løfte klima- og naturkrisen.

Budskapet i filmen er at vi mennesker kan ha vanskelig for å reagere på katastrofer vi ikke selv opplever. Men når konsekvensene kommer nær oss, kan vi vekkes opp til handling.

– Det er viktig å bruke den stemmen man har. Å være med i denne filmen er min måte å gjøre det på. Vi begynner å merke de katastrofale konsekvensene av klimakrise og naturtap, noe FNs rapport nylig kunne bekrefte. Det er helt sikkert flere enn meg som føler seg maktesløse og som er redde for framtida. Heldigvis er det håp; vi kan forandre kursen og minske konsekvensene, men det haster skikkelig, sier skuespiller Ine Marie Wilmann.

– For at klima og natur skal prioriteres av politikerne, er det viktig å synliggjøre engasjementet vårt – gjennom ord, gjennom kunstuttrykk og gjennom handling. Med stortingsvalget har vi som velgere stor innflytelse på hvilken vei vi skal gå videre. Det er tid for å gi naturen en stemme, det skylder vi vi barna og barnebarna våre, sier Wilmann.

Se kortfilmen her

Bidrar gjennom eget yrke

Manusforfatter og regissør Thomas Seeberg Torjussen sier dette om hvorfor han ville bidra til WWF-filmen:

– Jeg ble med fordi jeg tror «putting what you know to work» for hva det er verdt, er mer effektivt for klima- og natursaken enn om jeg skulle blitt politisk aktiv.

Han har flere med seg på dette, ønsket om å bidra ved å bruke egen erfaring og kompetanse.

– Klimakrise og naturtap gjør meg redd. Det er fint å få anledning til å bidra med noe gjennom yrket mitt, og ikke bare gjennom det jeg kan gjøre som privatperson, sier filmklipper Torkel Gjørv.

– Det er vanskelig å vite hva man som enkeltperson eller bedrift kan gjøre for å bidra til nødvendige endringer i samfunnet. Å være med på denne filmen er derfor både en selvfølge, men samtidig en ære, og det føles ekstra meningsfullt å få bidra med det som er vår ekspertise, sier lyddesigner Gisle Tveito på Storyline Studios.

– Det var aldri tvil om vi skulle stille opp. Med endringene i klimaet verden rundt er det et klart tegn på at vi alle må våkne opp, ta endringene på alvor og gjøre noe med det før det er for sent, sier Jørn G. Broll, Krypton Film AS- Rental and Studio Manager.

– Det er ikke hver dag vi kan mikse en viktig sak for klimaet med verktøy som filmskaping. Å ta vare på kilden til vår egen luft og naturlige ressurser er viktigere enn noensinne. Som undervannsfilmfolk så ser vi problemene med egne øyne på daglig basis. Vi setter stor pris på å hjelpe WWF og setter slike prosjekter høyt på listen! sier filmfotograf Kjetil C. Astrup i Cinemarine.

– Uavhengig av politiske synspunkter og ståsted er miljø og natur noe som opptar oss hele tiden, og som vi kanskje tar litt for gitt. Denne filmen forteller oss om hva som er i ferd med å skje og at det må drastiske grep til for å bevare det vi har i dag, sier Espen Skjetne, Post Producer i Shortcut.

Karoline Andaur, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

Takknemlig for nye stemmer

Initiativet til filmen kom fra den prisbelønte filmfotografen Anna Myking, som på vegne av WWF fikk med seg profesjonelle filmfolk på å lage en film de håper kan bidra til å sette klima og natur høyere på agendaen.

Dette er generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond takknemlig for.

– Alle kan ikke jobbe i miljøbevegelsen, men mange kan bidra fra der de er, gjennom hva de jobber med. Det er godt å se at det kommer nye stemmer til i kampen for mer natur og mindre utslipp. Og det er særlig bra at kulturbransjen melder seg på, for de vet mye om å presentere budskap som også når hjertene, sier Karoline Andaur.

Takk til alle som har bidratt til filmen!