Ett langt steg nærmere en global avtale mot plastforsøpling

Statsminister Erna Solberg er blant statslederne som i dag, på verdens havdag 8. juni, lanserer en internasjonal allianse for å bekjempe plastforsøplingen i verdens hav. De over 40 landene som er med i alliansen skal blant annet jobbe for en global avtale.

Publisert 8. juni 2020

To barn og tre voksne i en liten båt som seiler mot kaien, som er full av plast og annen søppel
WWF har lenge kjempet for et internasjonalt og forpliktende rammeverk for hvordan verden skal stanse plastforsøplingen. Nå er vi et godt steg nærmere en global avtale.

Sammen med Maldivene og Antigua og Barbuda leder Norge initiativet, som lanseres i New York, dog digitalt på grunn av koronaviruset. Alliansen er et svært viktig steg i veien mot en løsning på det store, globale plastproblemet som vokser seg større for hvert eneste år. Et stort antall land og noen av de viktigste utslippslandene ønsker sterke global handling, noe som gir veldige gode forutsetninger for å få på plass en ny global avtale.

Hele listen av land kan sees bunnen av denne saken.

WWF har vært en sterk pådriver for å få til en slik allianse, og er også blant initiativtakerne. Generaldirektør Marco Lambertini holder mandag et innlegg på lanseringen, og roser landene for deres innsats.

– Vi trenger at land kommer sammen og lager en ny global avtale for effektivt å ta hånd om plastforsøplingen - det har allerede støtten fra over 1,7 millioner mennesker verden over. Denne alliansen representerer land som tar plastforsøplingen seriøst og bidrar til å skape sunne hav, en levende planet og et velfungerende samfunn, sier Lambertini.

Generalsekretær i WWF Verdens naturfond i Norge, Karoline Andaur, er veldig glad for at Norge spiller en viktig rolle i initiativet.

– Internasjonalt er Norges innsats helt avgjørende for å få til en global avtale mot plastforsøpling. Og det haster – hvert år havner 8 millioner tonn plast i havet. Plastforsøplingen er sammen med klimaendringer, overfiske og tap av leveområder en av de største truslene mot livet i havet. Det er funnet plast i nesten alle områder i havet, fra de dypeste havdypene på jorden til sjøisen i Arktis. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss, sier hun.

Trenger klare forpliktelser

Samme dag er også klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn vert for en global innspillskonferanse i regi av FNs miljøforsamling UNEA. Det er første gang det holdes en slik konferanse, og den holdes digitalt.

UNEA er forumet som kan etablere nye bindende internasjonale miljøregelverk. Sveinung Rotevatn er president i forsamlingen, og hans rolle må være å få på plass nye globale regler for å stanse plastforsøpling.

– UNEA5 må ikke bli nok en konferanse med bare tomme ord, men vedta forpliktende politikk som kan skape endring. Det er strålende at Rotevatn er UNEAs president, for da kan han være en pådriver for å få det til. WWF mener det må vedtas et forhandlingsmandat for en ny avtale mot plastforsøpling, sier Andaur.

Medlemmer i alliansen

• Antigua og Barbuda