154 nye arter oppdaget i fjor!

I området rundt Mekong-elven i Asia finner forskerne stadig nye arter. Blant artene som ble oppdaget her i 2017 er en bustete flaggermus, en liten padde med skarpe horn og en veldig sjelden gibbon.

Greater Mekong-området strekker seg over Kambodsja, Laos, Myanmar, Thailand, Vietnam og sørlige deler av provinsen Yunnan i Kina. Landskapet i dette enorme området er like variert som landene det dekker: fra støvete savanner til fuktige regnskoger, og fra sakteflytende floder til iskalde fosser.

Her har forskere beskrevet ikke mindre enn 2.681 nye arter siden 1997. Dette er også leveområdet til de fleste av verdens ville tigere. Her lever også andre sterkt truede arter som asiatisk elefant, Mekong-delfin og et av verdens sjeldneste pattedyr kalt saola eller vuquangokse.

Lite antilopelignende dyr i jungelen
Soalaen ble oppdaget av vitenskapen i 1992 og finnes kun i fjellene mellom Vietnam og Laos. Selv om den er nylig oppdaget er den kritisk truet, og ingen forskere har sett den i det fri.

– Spennende at det fortsatt finnes slike områder

– Det er spennende at det fortsatt finnes områder på jorden der vi ikke har full oversikt over alt som finnes, sier seniorrådgiver i WWF Sverre Lundemo.

– Det oppdages nye arter nå og da rundt om i verden, selv om omfattende ekspedisjoner med så mange nye arter på én gang ikke er vanlig. Også i Norge kan det finnes arter som er nye for vitenskapen, men da gjerne arter som ikke er så lette å oppdage, som små lav eller sopp, sier Lundemo.

Liten brun padde på bregneblad
Denne bittelille padden (Ophryophryne Elfina) med skarpe horn var blant artene som ble oppdaget i 2017.

I tillegg til at arter kan være vanskelig å få øye på, er det også slik at det fremdeles finnes steder på kloden som ikke har vært kartlagt grundig av biologer.

– Dette kan det være ulike årsaker til, som at området er vanskelig tilgjengelig på grunn av konflikter, eller det er grenseområder som ikke har vært tilgjengelige for sivile. Området som ble besøkt i 2017 virker å være et område det var vanskelig å få tillatelse fra myndighetene til å bevege seg inn i, sier Lundemo.

Skywalker Hoolock Gibbon (Hoolock Tianxing) var en av artene som ble oppdaget i fjor. Den er på listen over de 25 mest truede primatene på jorden.

– Naturen er vårt livsgrunnlag

Lundemo peker på at det er viktig å få dokumentert flest mulig arter, ikke minst i pressområder som Greater Mekong. Her skaper store infrastrukturprosjekter, som veibygging og energiproduksjon, i tillegg til omfattende tømmerhogst, både lovlig og ulovlig, og økende press på arealer til landbruk og boliger fra en voksende befolkning utfordringer for naturmangfoldet.

– Naturen er vårt livsgrunnlag. Vi vet heller ikke hvilke av artene som for eksempel kan bli avgjørende til bruk i livsviktige medisiner eller andre formål. Dessuten gir en intakt og rik natur oss alle de naturgodene, såkalte økosystemtjenester, som vi er avhengige av. Dessuten bufrer sunn natur mot skadelige effekter fra klimaendringer, forklarer Lundemo.

En fisk sees fra siden øverst, rett  ovenfra i midten og fra undersiden nederst i bildet. Den er brun mot sort bakgrunn, flattrykt og malle-lignende.
- Den flate fisken (Oreoglanis Hponkanensis) er en type malle, som ser ut til å være veldig godt tilpasset rasktflytende elver. Fordi den er flat og bred vil den oppleve mindre vannmotstand, sier seniorrådgiver i WWF Sverre Lundemo om den nyoppdagede fisken.