TV-aksjonens historie

TV-aksjonen har vært arrangert hver eneste høst siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker. Totalt har TV-aksjonen samlet inn mer enn ni milliarder kroner.

TV-aksjonen er en unik tradisjon i verdenssammenheng og er en nasjonal dugnad der hele Norge deltar: Kongehuset, Stortinget, regjeringen, fylkeskommuner, kommuner, næringsliv, skoler, menigheter, lag og foreninger og lokalsamfunn.

TV-aksjonen, slik vi kjenner den i dag, har vært gjennomført hver høst siden 1974, men innsamlingsaksjonen er mye eldre. Den aller første gangen NRK stilte seg til rådighet for et veldedig formål var i februar 1946, for aksjonen «Nasjonalhjelpen for krigens ofre og de falnes etterlatte». Kong Haakon var innsamlingsaksjonens høye beskytter, og aksjonens slagord var «Du må ofre noe – mange ofret alt». Flyvåpenet sendte et Catalina-fly og folk fra Nasjonalhjelpen reiste landet rundt for å mobilisere folket til å gi.

Siden den første TV-aksjonen gikk av stabelen for snart 50 år siden, har vi samlet inn mer enn ni milliarder kroner og vi har hjulpet mennesker i noen av de mest sårbare områdene i verden.

TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i innsamlede midler per hode og antall frivillige.

Stolt tradisjon

To timer i året, i løpet av én søndag stiller 100 000 bøssebærere opp for verdens største dugnad. Dette er en stolt tradisjon der hele Norge løfter i flokk for å gjøre verden til et litt bedre sted – én TV-aksjon av gangen.

TV-aksjonen er med på å forme oss litt som samfunn både lokalt og nasjonalt. Det er meningsfullt fordi vi sammen bidrar til at millioner av mennesker får et bedre liv.

Opp gjennom årene har TV-aksjonen både gått til saker i Norge og ut av landet. Vi har bidratt til livsviktig hjelp i form av medisiner, mødre- og kvinnehelse, rent vann, fjerning av miner, bekjempelse av fattigdom, møtesteder for mennesker som opplever utenforskap, og til bevaring av regnskog, for å nevne noe.

Organisasjoner som har hatt TV-aksjonen.

Fant du det du lette etter?