Solen går ned over regnskog

Bli med på næringslivsopprop for en ny, global naturavtale

Et bærekraftig næringsliv er fullstendig avhengig av naturen. Derfor har WWF nå invitert med seg næringslivet i et opprop, der vi ber regjeringen om å arbeide aktivt og målrettet for at en global naturavtale kommer på plass i 2020.

Tap av natur er en like stor trussel mot vårt livsgrunnlag som klimaendringene er. Verdens bestander av ville dyr har gjennomsnittlig sunket med 60 prosent siden 1970, og pilene peker feil vei også for viktige naturtyper og økosystemer.

I 2020 skal verdens ledere samle seg i den kinesiske byen Kunming for å forhandle frem en ny, global avtale for å verne om vårt naturmangfold - slik klimaet har sin Parisavtale. Det internasjonale samarbeidet er helt nødvendig for å stanse tapet av natur.

Stadig flere bedrifter får øynene opp for hvor avhengige også næringslivet er av en naturen i balanse. World Economic Forum rangerer nå ødeleggelse av naturlige økosystemer, vannmangel og luftforurensning som mye større trusler enn risikoen knyttet til aksjebobler, korrupsjon eller terrorangrep. Derfor inviterer nå WWF med seg næringslivsledere i Norge til et felles opprop for naturen og for en ny global naturavtale (PDF).

Med oppropet ønsker vi å legge press på den norske regjeringen for at de skal innta en tydelig pådriverrolle for en global naturavtale. Samtidig må næringslivet selv ta de grep som kan gjøres for å redusere egen negativ påvirkning på naturen.

Alle bedrifter er velkomne til å være med. Fyll ut skjemaet under, så kontakter vi dere.

Ja, vi vil være med på et næringslivsopprop for en global avtale for naturen!

Disse har allerede signert oppropet:

• Alliance arkitekturstudio AS
  • Apico