Blå blomst sees veldig forstørret i blått og lyseblått

Miljøtalen 2019

WWF inviterte i april i år til Miljøtalen for første gang! Her talte blant andre generalsekretær Bård Vegar Solhjell om naturens tilstand i Norge og i resten av verden.

Bård Vegar Solhjell talte om naturens tilstand under Miljøtalen 2019
H.K.H. Kronprins Håkon og Bård Vegar Solhjell snakket om Kronprinsens forhold til naturen under Miljøtalen 2019.

Forandrer vi naturen, forandrer vi alt

Under dette arrangementet utforsket vi hvordan klimaendringene og annen menneskelig påvirkning er med på å endre naturen – til skade for oss selv. For å bremse endringene og minimere skadene, trengs det global avtale for naturen. Dette jobber WWF for å få på plass på toppmøtet i Kina i 2020.

Menneskene endrer nå naturen så mye at det er fare for alvorlig svekkelse av naturlige økosystemer som er livsviktige også for mennesker. Det går fram av en ny rapport fra WWF Verdens naturfond, med bidrag fra Bjerknessenteret for klimaforskning og Norsk Institutt for naturforskning. Rapporten ble lansert under arrangementet Miljøtalen 2019 (PDF).

Program:

• Miljøtalen 2019 ved Bård Vegar Solhjell
  • Generasjonssamtale mellom Penelope Lea (Barnas klimapanel) og Kjell Magne Bondevik (tidl. statsminister)
    Hva skal til for å få politikere til å tenke langsiktig, og hvorfor tar de tilsynelatende ikke fremtiden på alvor?
  • Politisk samtale ledet av Geir Ramnefjell (Dagbladet) med Mari Hasle Einang (Changemaker), Lene Westgaard-Halle (H) og Espen Barth Eide (Ap)
    Politisk debatt om ungdomsopprøret mot passiv klimapolitikk. Kan de politiske partiene finne sammen i et bredt og mer ambisiøst miljøprosjekt enn dagens politikk?
  • Næringslivssamtale ledet av Karoline Andaur (WWF) med Jan Christian Vestre (Vestre), Svein Richard Brandtzæg (Hydro) og Berit Svendsen (Vipps)
    Hvilke dilemma står næringslivet i når det kommer til miljøvern og forretningsdrift?
  • Miljøreportasje: Mads Nyborg Støstad (NRK), journalisten bak Jakten på klimaendringene, viser eksempler på effekten av klimaendringene på mennesker og natur i Norge
  • Opplesning: Maja Lunde, forfatter av Bienes historie og Blå, vil lese fra et av sine verk.
  • Natursamtale mellom H.K.H. Kronprinsen og Bård Vegar Solhjell om Kronprinsens forhold til naturen.
  • Eksklusiv sniktitt på Our Planet, Netflix' spektakulære naturdokumentar produsert i samarbeid med WWF og fortalt av selveste Sir David Attenborough.

Samt en musikalsk overraskelse!

Deltakere under Miljøtalen 2019:

H. K. H. Kronprinsen

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon er spesielt engasjert i spørsmål om verdighet og toleranse, bærekraftig utvikling og gründerskap. Han er også goodwill-ambassadør for FNs utviklingsprogram UNDP.

Bård Vegar Solhjell

Bård Vegar Solhjell ble generalsekretær i WWF Verdens naturfond 5 mars 2018. Solhjell er tidligere nestleder i Sosialistisk Venstreparti og har vært både kunnskapsminister og miljøvernminister i Stoltenberg-regjeringen. Han er utdannet statsviter fra Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo med fagkretsen sosiologi, sammenlignende politikk og idéhistorie.

Karoline Andaur

Karoline Andaur, nestleder i WWF Verdens naturfond, er utdannet sosialantropolog fra Universitet i Oslo og har jobbet i WWF siden 2009. Hun har tidligere jobbet i komitesekretariatet på Stortinget. Etter å ha ledet havarbeidet i WWF i mange år, jobber Andaur nå som nestleder i organisasjonen og leder også WWFs næringslivsarbeid i en ekstremt spennende tid.

Penelope Lea

Penelope (14) har vært engasjert i og arbeidet med klima- og miljøspørsmål siden hun var åtte år. Dette er hennes tredje år i Barnas Klimapanel. I 2018 vant hun Frivillighetsprisen, som yngste vinner noensinne. Hun er også med i dokumentarserien Mission Impact.

Kjell Magne Bondevik

Bondevik er grunnlegger og arbeidende styreleder ved Oslosenteret. Han var Norges statsminister i periodene 1997-2000 og 2001-2005. Han har også vært utenriksminister og kirke- og undervisningsminister. Han var stortingsrepresentant fra 1973-2005. Bondevik var FNs generalsekretærs spesialutsending til Afrikas Horn fra 2006-2007. Bondevik er Cand.Theol. og ble ordinert til prest i Den norske kirke i 1979.

Maja Lunde

Forfatter av blant andre Bienes historie og Blå. Maja Lunde vant både Fabelprisen og Bokhandlerprisen for "Bienes historie", og romanen er så langt solgt for utgivelse på 30 språk og har nådd helt til topps på den tyske bestselgerlisten. Lunde er utdannet medieviter med en master fra Universitet i Oslo. Hun har skrevet en rekke barne- og ungdomsbøker og manus til blant annet tv-serier for barn.

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide er stortingsrepresentant fra Oslo, og Arbeiderpartiets fraksjonsleder i Energi- og Miljøkomiteen. Han er tidligere utenriksminister, forsvarsminister og statssekretær i begge Stoltenbergs regjeringer. Eide har vært direktør i Verdens Økonomiske Forum, FNs visegeneralsekretær, samt seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt. På Stortinget sitter han i EØS/EFTA-delegasjonen og Europarådet.

Berit Svendsen

Berit Svendsen ble hentet til Vipps for å lede den internasjonale satsingen til selskapet i fjor høst. Som ingeniør og erklært teknologientusiast har hun det som plommen i egget i et selskap som brenner for forenkling, og som nå skal overbevise det internasjonale samfunnet at det lønner seg å erstatte papir og kontanter med nye digitale miljøvennlige løsninger.

Svein Richard Brandtzæg

Konsernsjef i Norsk Hydro. Brandtzæg begynte som prosjektleder i Årdal og Sunndal Verk før han kom til Hydro på Karmøy i 1986. Siden den gang har han hatt en rekke posisjoner innenfor Hydros aluminiumvirksomhet. Brandtzæg er født i Haugesund. Han har en doktorgrad fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og er i tillegg utdannet bedriftsøkonom fra Handelshøyskolen BI.

Mads Nyborg Støstad

Mads Nyborg Støstad er journalist i NRK Digital historiefortelling, hvor han lager dokumentarer og fordypningsstoff på nett. Det siste året har han reist rundt i Norge sammen med fotojournalist Patrick da Silva Sæther for å dokumentere hvordan klimaendringer allerede påvirker landet vårt. «Jakten på klimaendringene» er en av NRKs mest leste nettsaker noensinne.

Mari Hasle Einang

Etter ni år som frivillig i Changemaker er hun nå nestleder, og har det siste året blitt ungdomsdelegat på klima for LNU. Hun har en bachelor i Internasjonale Miljø og Utviklingsstudier og har i tre år arbeidet tett opp mot FNs klimatoppmøter, med særlig fokus på unges deltagelse i klimapolitikken og klimarettferdighet. I tillegg til frivillig arbeid jobber hun på en økologisk dagligvarebutikk på Sagene.

Jan Christian Vestre

Jan Christian Vestre er daglig leder i familiebedriften Vestre, en av Europas mest fremgangsrike produsenter av bymøbler. Selskapet har all sin produksjon i Skandinavia, basert på fornybar energi og kortreiste og miljøvennlige materialer. Jan Christian Vestre er opptatt av at næringslivet må bidra til å realisere FNs bærekraftsmål, og at Norge har alle forutsetninger for å bli en grønn industristormakt. Han er utdannet jurist og har tidligere jobbet som politisk rådgiver i Nærings- og handelsdepartementet og på Stortinget.

Geir Ramnefjell

Geir Ramnefjell har jobbet i Dagbladet siden 2004. I 2016 tok han over som politisk redaktør i samme avis. I 2018 lagde han Klimapodden sammen med Bård Vegar Solhjell. Podcasten gir gjennom 12 episoder lytteren innsikt i utfordringene, og løsningene, vi står overfor når det gjelder klima og miljø.

Lene Westgaard-Halle

Tidligere aktiv alpinist som er opptatt av å redde snøen. Hun har bakgrunn fra finans og har vært folkevalgt siden 90-tallet. Westgaard-Halle er opprinnelig fra Drammen, men traff en odelsgutt fra Larvik og bor på gård sammen med mann og datter på 6 mdr. Hun var leder for finans i klimastiftelsen Zero, før hun ble valgt inn på Stortinget. Sitter i Energi- og miljøkomiteen og jobber hver dag for å gjøre Norge grønnere.