Stjernehimmelen

Utsynet til den enorme stjernehimmelen, selve universet, er truet på planeten Jorden. Av en stadig økende lysforurensing.

Å stå i knirkete snø, midt på natta – trekke pusten og kikke opp på en stor, tent stjernehimmel. Det er vakkert – og viktig, det er å kikke ut på de aller største mysterier – og vår egen opprinnelse. En natt under stjernehimmelen burde være livspensum – med det utsyn og den undring den kan frembringe.

To tredjedeler av Norges befolkning bor imidlertid i dag sånn til at de ikke kan se Melkeveien. Lysforurensing i form av gatelykter, neonlys, flomlys – fins overalt. Også på vårt eget soverom i form av lysende skjermer og lamper. Mennesket har alltid kjempet mot mørket, men nå er det kanskje nok lys? Ikke bare fordi det blir vanskeligere å se stjernehimmelen, men også fordi den kunstige belysningen forstyrrer rytmene til alt som lever, både mennesker, planter og dyr.

Mer om trusler mot vårt utsyn mot stjernehimmelen:

Vi mennesker omgir oss med stadig mer lys. Konsekvensen er at det blir mindre mørke, og vanskeligere å finne steder som er helt upåvirket av lysforurensning. Bilder tatt av NASA viser at lysforurensningen øker, og mellom 2012 og 2016 økte arealene med kunstig belysning med mer enn to prosent årlig. Nye og energibesparende lyspæreteknologier har bidratt til å øke problemet, og overgangen til LED-teknologi har medført et hvitere lys (PDF) som gir enda dårligere utsyn til stjernehimmelen. I USA har nå 18 stater innført lover for å begrense lysforurensningen, og dermed sikre beboerne å få oppleve stjernehimmelen. Her i Norge finnes det foreløpig ingen slike lover.

Fant du det du lette etter?