Hundremeterskogen

Hundremeterskogen, det lille skogholtet du enkelt kan oppsøke, er svært viktig for den fysiske og psykiske helsa vår. Når byene vokser og fortettes, er de små, grønne lungene under press.

Alle trenger å finne ro i sjela, og for mange finnes denne roen i naturen. Da er det viktig at det er kort vei til disse stedene hvor voksne og barn kan kople av fra hverdagen, lytte til fuglekvitter, studere en maurtue eller plukke blomster og bær.

Hundremeterskogen er det lille, grønne universet du ikke trenger mye tid eller transport for å komme til. Allikevel er det som å komme til en helt annen verden når du følger en sti under trærne og kanskje tenner et bål. Den lille skogen mellom husene kan lett besøkes med små barn mellom middag og leggetid. Lufteturen med hunden blir en liten naturopplevelse, voksne blir fristet til mer mosjon, og naturkunnskap kan formidles og deles fra en generasjon til en annen.

Fot med sko balanserer på grønn trestokk i skogen

Mer om trusler mot hundremeterskogen:

Byvekst og fortetting truer bynære grønne lunger og friluftsområder. Av de grønne områdene som fantes i byer og tettsteder på 1950-tallet, gjenstår i dag bare mellom 20 og 30 prosent. Det vi står igjen med er asfalt, veier og parkeringsplasser. Skal vi sikre at barn og voksne også i framtiden får muligheten til å oppleve hundremetersskogen, må grønne lunger og sammenhengende turstier være en prioritet i by- og arealplanleggingen.