Bærplukking

Hjertet jubler når du kikker ut over moltemyra. Store, modne molter lyser mot deg som gull – du er først på myra i år!

I et karrig, subarktisk område som deler av Norge, har det alltid tidligere vært avgjørende å utnytte det naturen til enhver tid har å by på. Ville bær er en av disse årlige gavene fra naturen. I Skandinavia er det funnet bringebærstein i steinalder-bosetninger. Bær inneholder mange viktige vitaminer og er brukt som alt fra nødmat i dårlige tider til medisin. Dessuten er saft eller syltetøy laget av egenplukkede bær mye bedre enn tilsvarende kjøpt i butikken. Det vet alle som har plukket bær. Bærplukking kan dessuten by på noe vi trenger mer av: langsom tid.

I dag råtner hvert år hundrevis av tonn med blåbær i norske skoger, til tross for at verden opplever en eksplosjonsartet etterspørsel etter de sunne bærene. Samtidig kjøper stadig flere importerte bær i plastbeger. Enten fordi de ikke orker å plukke selv, eller fordi de ikke har blitt introdusert for dette i oppveksten. Som alt annet må bærplukking læres. Du må vite hvor de beste bærtuene er, når bæra er på topp, og hvordan du rensker og konserverer dem.

Mer om trusler mot bærplukkingen:

I Norge er det lange tradisjoner for sanking av bær, men det er nå færre som deltar i slike aktiviteter enn før. De siste tiårs velstandsvekst og vår økte kjøpekraft har gjort at stadig flere av oss heller tar en tur på matbutikken, enn en tur i skogen, når vi har lyst på bær.

Andelen som driver med bærplukking er spesielt lav blant unge. I denne aldersgruppen taper de tradisjonelle friluftsaktivitetene mot mer moderne og fartsfylte aktiviteter. Og dersom du aldri ble tatt med på bærplukking i ung alder, er sjansen liten for at du begynner med det som voksen.

Fant du det du lette etter?