To personer holder rundt hverandre mens de sitter på toppen av fjellet med utsikt utover andre fjelltopper.

Rødlisten for truede naturopplevelser

Avstemmingen er avsluttet og rangeringen er klar! Hele 6000 mennesker stemte på de naturopplevelsene de er mest redd for å miste. Intakt natur havnet på topp, fulgt av stillheten og fritt rennende vann.

Når vi forandrer naturen, forandrer vi alt – også noen av de fineste opplevelsene vi mennesker kan ha. Nå får norske naturopplevelser sin egen rødliste.

Klimaendringer, utbygging og søppel forandrer naturen vår. Men våre fineste opplevelser er #verdtåbevare!

Derfor inviterte WWF Verdens naturfond og Norsk Friluftsliv folk over hele landet til å fortelle om naturopplevelser de er redde for å miste. En uavhengig jury gikk gjennom forslagene og plukket ut ti opplevelser som betyr mye for mange, og som på en eller annen måte er truet. Deretter stemte 6000 nordmenn på opplevelsen de er aller mest redd for å miste.

Nå er resultatet av avstemmingen klar.

Dette er Rødlisten for truede naturopplevelser:

1. Intakt natur
    Opplevelsen av selve villmarka er verdsatt av mange. Vissheten om at det finnes noe urørt og intakt. At de store rovdyrene streifer omkring der ute, selv om vi ikke ser dem. Les hva juryen skriver om intakt natur.

2. Stillheten
    Naturlige lyder og naturlig stillhet, selve musestillheten i naturen er truet. Ikke bare av motoriserte kjøretøy til lands, til vanns og i lufta, men også av våre egne mobiltelefoner. Les hva juryen skriver om stillheten.

3. Fritt rennende vann
    Det å kunne drikke rent vann fra bekker og elver er nærmest en selvfølge for oss her i Norge, men stadig færre elver og fosser renner fritt. Les hva juryen skriver om fritt rennende vann.

4. Stjernehimmelen
    Utsynet til den enorme stjernehimmelen, selve universet, er truet på planeten Jorden. Av en stadig økende lysforurensing. Les hva juryen skriver om stjernehimmelen.

5. Vinteren
    Den frydefulle opplevelsen av å våkne en morgen og se at verden utenfor er blitt hvit, myk og stille er blitt sjeldnere. Stadig større områder i Norge har ikke lenger et stabilt vinterklima med snø. Les hva juryen skriver om vinteren.

6. Hundremeterskogen
    Hundremeterskogen, det lille skogholtet du enkelt kan oppsøke, er svært viktig for den fysiske og psykiske helsa vår. Når byene vokser og fortettes, er de små, grønne lungene under press. Les hva juryen skriver om hundremeterskogen.

7. Kulturlandskap
    I det åpne og rike kulturlandskapet er det ikke fraværet av mennesker, men vår påvirkning, som har skapt det vi verdsetter: blomsterenger, setervoller med beitedyr, fuglesang og laftestuer. Les hva juryen skriver om kulturlandskap.

8. Bærplukking
    Hjertet jubler når du kikker ut over moltemyra. Store, modne molter lyser mot deg som gull – du er først på myra i år! Les hva juryen skriver om bærplukking.

9. Bråkete fuglefjell
    Ikke all stillhet er av det gode slaget. Når våren blir taus og du ikke hører sjøfuglene – vitner det om at noe er alvorlig galt. Les hva juryen skriver om bråkete fuglefjell.
  10. Levende jakttradisjon
    Septemberkvelden er kald og klar. En svak vind står fra elgen og hunden mot deg der du halvveis ligger bak ei rotvelt. Det lukter mose og fuktig jord. Tiden står stille. Les hva juryen skriver om aktiv jaktutøvelse.

Om vi klarer å ta vare på opplevelsesverdiene i naturen, vil det ikke bare være bra for ville dyr og andre arter, men også for den norske kulturen.

WWFs generalsekretær Bård Vegar Solhjell

Juryen til Rødlisten for naturopplevelser

Sigri Sandberg sitter på en fjelltopp. Det er grått vær, snø i bildet og et vann langt nedenfor Sigri.

Juryleder Sigri Sandberg

Sigri Sandberg (42) er natur- og friluftslivjournalist og forfatter. Hun skriver fast for A-magasinet og Fjell og Vidde, og har skrevet en rekke bøker om natur, nord og klima.

Finn ut mer om Sigri, på sigri.no.

Malin står på en seilbåt og svinger et hjul. Hun har brun caps, og langt blondt hår som er flettet på den ene siden av hodet.

Malin Jacob

Malin Jacob (29) er miljøaktivist og rådgiver marin forsøpling, tidligere nestleder i Natur og Ungdom og en del av bloggkollektivet Grønne Jenter.

Knut sitter på en fjelltopp. Det er fint vær. Han har shorts, og smiler. Det er et vann langt nedenfor fjelltoppen.

Knut Brevik

Knut Brevik (51) er jeger, fisker, friluftsmann og redaktør for magasinene Villmarksliv, Jakt og Alt om fiske.

Kari lener seg mot rekkverket på en båt. Hun har gul regnjakke og lue, det er kaldt. Det er et snødekket fjell i bakgrunnen på bildet.

Kari Toft

Kari Toft (59) er journalist og programleder i TV-programmet Ut i naturen på NRK1.

Hun har arbeidet som reporter og programleder i NRK i Elverum siden 1986 og har de siste 20 årene vært tilknyttet naturredaksjonen.

Dag sitter på en fjelltopp, med andre fjelltopper i bakgrunnen. Han har blå genser. Det er fint vær.

Dag Olav Hessen

Dag Olav Hessen (62) er biologiprofessor og samfunnsdebattant, særlig kjent for sitt engasjement innen naturmangfold og økologi, evolusjon, klima og forholdet mellom mennesker og natur.

Hessen har vunnet en rekke priser for sin forskning og formidling.

Om kampanjen

Logoene til WWF Verdens naturfond (en panda) og Norsk friluftsliv.

Kampanjen #verdtåbevare er startet av WWF Verdens Naturfond og Norsk Friluftsliv.

WWF Verdens naturfond er en av verdens største og mest respekterte, uavhengige miljøorganisasjoner med over fem millioner støttespillere.

Norsk Friluftsliv er en paraplyorganisasjon for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og flere enn 5000 lokale lag og foreninger.

En mann går bortover en sti mellom høye trær

Fant du det du lette etter?