To personer holder rundt hverandre mens de sitter på toppen av fjellet med utsikt utover andre fjelltopper.

Rødlisten for truede naturopplevelser

I løpet av den siste uken har 6000 stemt på de naturopplevelsene de er mest redd for å miste. Nå er avstemmingen avsluttet, og resultatet vil bli offentliggjort i mars.

Når vi forandrer naturen, forandrer vi alt – også noen av de fineste opplevelsene vi mennesker kan ha. Nå får norske naturopplevelser sin egen rødliste. Her kan du være med på å bestemme hvordan den skal se ut.

Klimaendringer, utbygging og søppel forandrer naturen vår. Men våre fineste opplevelser er #verdtåbevare! Derfor har WWF Verdens naturfond og Norsk Friluftsliv invitert folk over hele landet til å fortelle om naturopplevelser de er redde for å miste. En uavhengig jury har gått gjennom forslagene. Juryen har plukket ut ti opplevelser som betyr mye for mange, og som på en eller annen måte er truet.

Noen ganger trenger vi å minne oss selv om hva som står på spill. For å lage den endelige rødlisten skal forslagene rangeres, og du kan bidra!

Nedenfor kan du se de ti opplevelsene juryen har valgt ut, lese mer om juryens begrunnelse og gi din stemme. Avstemningen er åpen til midnatt søndag 3. mars, og det er lov å ha mer enn én favoritt!

Dette er de ti nominerte truede naturopplevelsene

A: Stillheten

Naturlige lyder og naturlig stillhet, selve musestillheten i naturen er truet. Ikke bare av motoriserte kjøretøy til lands, til vanns og i lufta, men også av våre egne mobiltelefoner. Les hele nominasjonen av stillheten.

B: Intakt natur

Opplevelsen av selve villmarka er verdsatt av mange. Vissheten om at det finnes noe urørt og intakt. At de store rovdyrene streifer omkring der ute, selv om vi ikke ser dem. Les hele nominasjonen av intakt natur.

C: Bærplukking

Hjertet jubler når du kikker ut over moltemyra. Store, modne molter lyser mot deg som gull – du er først på myra i år! Les hele nominasjonen av bærplukking.

D: Levende jakttradisjon

Septemberkvelden er kald og klar. En svak vind står fra elgen og hunden mot deg der du halvveis ligger bak ei rotvelt. Det lukter mose og fuktig jord. Tiden står stille. Les hele nominasjonen av aktiv jaktutøvelse.

E: Fritt rennende vann

Det å kunne drikke rent vann fra bekker og elver er nærmest en selvfølge for oss her i Norge, men stadig færre elver og fosser renner fritt. Les hele nominasjonen av fritt rennende vann.

F: Hundremeterskogen

Hundremeterskogen, det lille skogholtet du enkelt kan oppsøke, er svært viktig for den fysiske og psykiske helsa vår. Når byene vokser og fortettes, er de små, grønne lungene under press. Les hele nominasjonen av hundremeterskogen.

G: Vinteren

Den frydefulle opplevelsen av å våkne en morgen og se at verden utenfor er blitt hvit, myk og stille er blitt sjeldnere. Stadig større områder i Norge har ikke lenger et stabilt vinterklima med snø. Les hele nominasjonen av vinteren.

H: Bråkete fuglefjell

Ikke all stillhet er av det gode slaget. Når våren blir taus og du ikke hører sjøfuglene – vitner det om at noe er alvorlig galt. Les hele nominasjonen av bråkete fuglefjell.

I: Stjernehimmelen

Utsynet til den enorme stjernehimmelen, selve universet, er truet på planeten Jorden. Av en stadig økende lysforurensing. Les hele nominasjonen av stjernehimmelen.

J: Kulturlandskap

I det åpne og rike kulturlandskapet er det ikke fraværet av mennesker, men vår påvirkning, som har skapt det vi verdsetter: blomsterenger, setervoller med beitedyr, fuglesang og laftestuer. Les hele nominasjonen av kulturlandskap.

Om vi klarer å ta vare på opplevelsesverdiene i naturen, vil det ikke bare være bra for ville dyr og andre arter, men også for den norske kulturen.

WWFs generalsekretær Bård Vegar Solhjell

Hvorfor lager vi en rødliste for naturopplevelser?

Det finnes vitenskapelige rødlister for truede arter og naturtyper. Men hva skjer egentlig med opplevelsene våre?

Det ville WWF Verdens naturfond og Norsk Friluftsliv forsøke å finne ut.

Det er nemlig ikke sikkert den neste opplevelsen din i naturen blir like fin som den forrige. Vi forandrer naturen som aldri før. Søppel og forurensning, utbygginger og klimaendringer, arter som blir mer eller mindre borte, mens andre overtar – alt dette påvirker naturen og mulighetene våre til å oppleve den.

Sommeren og høsten 2018 inviterte vi til å sende inn forslag om naturopplevelser som er #verdtåbevare.
Forlagene har kommet inn fra hele landet, og blitt vurdert av en uavhengig, kunnskapsrik jury. Juryen er nærmere presentert nedenfor.

Til slutt skal vi legge fram en liste over naturopplevelser som betyr mye for mange – og som nå står i fare for å forsvinne.

Rødlista for naturopplevelser blir ikke like vitenskapelig som rødlistene for arter og naturtyper. Til gjengjeld har vi tenkt å ta folks naturkjærlighet og naturfølelse på alvor. Fordi de fineste opplevelsene også er verdt å bevare.

Juryen til Rødlisten for naturopplevelser

Sigri Sandberg sitter på en fjelltopp. Det er grått vær, snø i bildet og et vann langt nedenfor Sigri.

Juryleder Sigri Sandberg

Sigri Sandberg (42) er natur- og friluftslivjournalist og forfatter. Hun skriver fast for A-magasinet og Fjell og Vidde, og har skrevet en rekke bøker om natur, nord og klima.

Finn ut mer om Sigri, på sigri.no.

Malin står på en seilbåt og svinger et hjul. Hun har brun caps, og langt blondt hår som er flettet på den ene siden av hodet.

Malin Jacob

Malin Jacob (29) er miljøaktivist og rådgiver marin forsøpling, tidligere nestleder i Natur og Ungdom og en del av bloggkollektivet Grønne Jenter.

Knut sitter på en fjelltopp. Det er fint vær. Han har shorts, og smiler. Det er et vann langt nedenfor fjelltoppen.

Knut Brevik

Knut Brevik (51) er jeger, fisker, friluftsmann og redaktør for magasinene Villmarksliv, Jakt og Alt om fiske.

Kari lener seg mot rekkverket på en båt. Hun har gul regnjakke og lue, det er kaldt. Det er et snødekket fjell i bakgrunnen på bildet.

Kari Toft

Kari Toft (59) er journalist og programleder i TV-programmet Ut i naturen på NRK1.

Hun har arbeidet som reporter og programleder i NRK i Elverum siden 1986 og har de siste 20 årene vært tilknyttet naturredaksjonen.

Dag sitter på en fjelltopp, med andre fjelltopper i bakgrunnen. Han har blå genser. Det er fint vær.

Dag Olav Hessen

Dag Olav Hessen (62) er biologiprofessor og samfunnsdebattant, særlig kjent for sitt engasjement innen naturmangfold og økologi, evolusjon, klima og forholdet mellom mennesker og natur.

Hessen har vunnet en rekke priser for sin forskning og formidling.

Om kampanjen

Logoene til WWF Verdens naturfond (en panda) og Norsk friluftsliv.

Kampanjen #verdtåbevare er startet av WWF Verdens Naturfond og Norsk Friluftsliv.

WWF Verdens naturfond er en av verdens største og mest respekterte, uavhengige miljøorganisasjoner med over fem millioner støttespillere.

Norsk Friluftsliv er en paraplyorganisasjon for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og flere enn 5000 lokale lag og foreninger.

En mann går bortover en sti mellom høye trær