Giftmerke til Sp for å ville redusere de norske rovdyrbestandene | WWF Norway

Giftmerke til Sp for å ville redusere de norske rovdyrbestandene

Posted on 08 September 2015
Gaupe og barn
Artsdatabanken har varslet at gaupa vil bli listet som sterkt truet på Norsk rødliste for arter i 2015.
© WWF-Cannon Fritz Pölking
Senterpartiet kom dårligst ut på spørsmål knyttet til forvaltningen av gaupe og de andre norske rovdyrene.

I WWFs valgtest blir de politiske partiene spurt om følgende: «Går ditt parti inn for at bestandsmålene for gaupe blir nådd i din region, og at rovviltnemndene legger faglige råd til grunn for sine vedtak?»

Temaet er viktig i kommune- og fylkesvalget fordi de regionale nemndene som bestemmer forvaltningsplanene for rovdyr – samt hvor mange dyr som kan felles i lisensfelling – utgår av fylkestinget.

– Senterpartiet la med sitt svar nærmest inn en søknad om å få giftmerket. Partiet sier at de forholder seg til bestandsmålene som er satt i Rovviltforliket fra 2011, men at de på sikt ønsker å redusere bestandsmålene for bjørn, jerv og gaupe «… for å redusere de økte rovdyrtapene i husdyrholdet», sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF-Norge.

Dystre utsikter for gaupa
Jaktkvotene for gaupe blir fastsatt av regionale rovviltnemnder som altså oppnevnes av politikerne i fylket. Det finnes også regionale bestandsmål for gaupa, som er satt for å sikre levedyktige bestander.

I juni var det 60,5 familiegrupper med gaupe i Norge. Dermed ligger gaupa for tredje året på rad under Stortingets fastsatte bestandsmål på 65 familiegrupper.

– For neste år ventes det en svak oppgang fra dagens 350 individer, men Rovdata sier at gaupa likevel vil ligge under bestandsmålet også neste år – og Artsdatabanken har varslet at gaupa vil bli listet som sterkt truet på Norsk rødliste for arter i 2015, sier Jensen.

Vinnere med engasjement
Mens Senterpartiet tok bunnplasseringen i denne runden av valgtesten, var det hele fire partier som hver fikk en maksscore på tre pandaer: Venstre, SV, Miljøpartiet De Grønne og Rødt.

– De viser engasjement for de store rovdyrene våre, og er klare på at miljøfaglige råd må følges, sier Jensen.

De gjenværende partiene – Arbeiderpartiet, Høyre, FrP og KrF – fikk kun én panda hver. Ingen av disse har svart på spørsmålet, men de får litt uttelling fordi de understreker at vi skal ha alle de store rovdyrene i norsk natur.

– Et demokratisk problem
Selv om Senterpartiet ble sittende alene med giftmerket, betyr ikke det at de øvriges politikk er den som får gjennomslag i forvaltningen ute i distriktene. Jensen påpeker at rovdyrvennene blant partiene dessverre har liten reell innflytelse over rovviltpolitikken på regionalt nivå i Norge.

– Ingen av dem har lederverv i noen regional rovviltnemnd, mens Sp med et valgresultat på 6,3 prosent forhandlet seg til ledervervet i så mange som halvparten av nemndene, sier hun og fortsetter:

– Det ligner et demokratisk problem når det mest ytterliggående partiet, med relativt lav oppslutning, besitter halvparten av de viktigste vervene i rovviltforvaltningen.

Her kan du lese partienes svar på spørsmålet om levedyktige gaupebestander og se vår dom.

Gaupe og barn