Ulvejakten er stanset | WWF Norway

Ulvejakten er stanset

Posted on 21 November 2017
Ulvejakten i regionen som dekker Østfold, Oslo, Akershus og Hedmark må stanses umiddelbart. WWF har fått medhold av Oslo tingrett i begjæring om midlertidig forføyning.
© WWF-Norge/Wenche Grønås

Oslo tingrett har i dag gitt WWF Verdens naturfond medhold i begjæringen om at lisensfellingen av ulv utenfor ulvesonene i Østfold, Oslo, Akershus og Hedmark (region 4 og 5) må stanse. WWF har saksøkt staten og ber om at domstolene gjennomgår hele den norske ulveforvaltningen.

Viktig beslutning
– Oslo tingrett har fattet en viktig beslutning når den pågående ulvejakten nå er stanset. Nå ser vi fram til at saken vår kommer opp for retten, der domstolene må vurdere om norsk ulveforvaltning er i strid med norsk lov og internasjonale forpliktelser, sier miljøpolitisk leder Ingrid Lomelde i WWF.
WWF har saksøkt staten fordi vi mener at norsk ulveforvaltning er i strid med både Grunnloven, naturmangfoldloven og Bernkonvensjonen. Det er ikke berammet ennå når denne saken kommer opp for Oslo tingrett.

Ingen annen utvei
– Det er krevende å gå til sak mot staten, men vi føler at vi ikke har noen annen utvei slik den norske ulveforvaltningen er nå. Vi må få en bærekraftig ulveforvaltning som sikrer bestanden på lang sikt, og som samtidig iverksetter bedre tiltak for å redusere konfliktene med beitedyr, sier Lomelde.