Ny WWF-leder: – Kampen for naturen blir vår generasjons store test | WWF Norway

Ny WWF-leder: – Kampen for naturen blir vår generasjons store test

Posted on 05 March 2018
Bård Vegar Solhjell, ny generalsekretær i WWF, ønsker seg like stor oppmerksomhet rundt truede arter og tapet av natur som det klimasaken har fått så langt.
© Marius Nyheim Kristoffersen
Bård Vegar Solhjell er på plass i sjefsstolen i WWF Verdens naturfond. I tillegg til klimakampen, er han opptatt av at vi ikke skal glemme en annen menneskeskapt krise. – Naturen svinner mellom hendene våre. Vi må stanse tapet av naturmangfold, det blir vår generasjons store test, sier han.

Kontoret i tredje etasje på Tullinløkka i Oslo har bare så vidt rukket å ta imot sin nye generalsekretær, men den ferske beboeren er allerede i full gang med å definere hvor miljøinnsatsen må rettes i tiden fremover.

– Jeg er overbevist om at vi står foran et klimagjennombrudd hvor alt arbeidet som er lagt ned de senere årene vil gi resultater. Klimaendringene og behovet for et grønt skifte er tema på en helt annen måte enn for bare noen år siden, sier han, men skynder seg å tilføye:

– Det betyr ikke at vi kan lene oss tilbake og slappe av! Mye gjenstår fortsatt, uten tvil, men det er en vilje til å finne løsninger der ute som jeg ikke har opplevd tidligere. Samtidig ser jeg at en annen miljøkatastrofe har bygd seg opp, og det er tapet av naturmangfold. Hvert år forsvinner to prosent av verdens dyreliv. På drøye førti år er over seksti prosent av de ville dyrebestandene gått tapt.

Han rister på hodet.

– Tenk at de som er barn nå – mine egne tre også – kanskje ikke vil kunne oppleve afrikanske elefanter og neshorn, eller norsk ulv og gaupe, når de blir voksne. Det er utrolig skremmende og trist. Og så handler det ikke bare om dyr. Mange naturtyper er truet av menneskers ukritiske forbruk av ressurser, både på land, i skogen og til havs.

Få naturen på dagsorden
Så hva slags løsninger ser Solhjell for seg?

– Jeg har tro på folk flest. Vi kan omstille oss ganske mye, hvis vi først må. Viljen finnes, det er jeg sikker på. Mange vil gjerne gjøre mer for natur og miljø, sier han og fortsetter:

– Grasrota er kjempeviktig. Men for å få til endring som monner, må det også gjøres en innsats på politisk nivå og i næringslivet. Det vil bli krevende og kanskje svi en stund, men vi kommer ikke utenom. Teknologiske nyvinninger gir drahjelp, det samme gjør markedskreftene. Vi vet at klimaeffektiv produksjon står langt bedre rustet i konkurransen om kundene enn dem som ikke tenker bærekraft.

Solhjell ønsker seg like stor oppmerksomhet rundt truede arter og tapet av natur som det klimasaken har fått så langt.

– Det gjelder for alle samfunnssektorer. Vi trenger engasjement, politiske vedtak og nye måter å gjøre ting på – enten det handler om vern av skog her hjemme eller overfiske der ute.

Han ser frem til å komme ordentlig i gang i den nye jobben

– Jeg gleder meg til noe nytt etter mange år i samme bransje. Til flinke folk – jeg elsker å jobbe med folk som kan mye. Til å reise å oppleve natur. Og til det jeg håper blir mange viktige seire!

– En veldig dårlig taper
For dem som ikke har lest portrettintervjuer med Solhjell, kan det fortelles at han vokste opp i Naustdal i Sogn og Fjordane. Det var her han lærte seg å bli glad i naturen, på tur til fots og på ski med familien.

– Det har alltid vært viktig for meg å være ute og bruke kroppen. Det er bra for hodet, også. For det meste, faktisk! Egentlig er det ganske enormt hvor mye naturen gir til mennesker. Ikke bare med tanke på ressurser, men også hva den gjør for blant annet folkehelse, kultur og det å kunne bry seg om noe som er større enn deg selv.

Hjembygda hans har for øvrig fostret uforholdsmessig mange kjente navn, deriblant billedkunstner Kjartan Slettemark og lyriker og professor i skrivekunst Eldrid Lunden, samt flere rikspolitikere. Selv ble Solhjell statsviter før han etter hvert havnet på statsrådkontorene. Han var henholdsvis kunnskapsminister og miljøvernminister i Stoltenbergs to rødgrønne regjeringer, og har også sittet som nestleder i SV og Sosialistisk Ungdom.

– Om noen skulle bekymre seg for WWFs partipolitiske uavhengighet, kan jeg berolige dem med at ingenting vil forandre seg der. Vi skal fortsatt rise og rose etter hva partiene måtte gjøre seg fortjent til, og samarbeide bredt med alle som har gode miljøløsninger både i politikk og næringsliv, slår han fast – og er fullstendig overbevist om at kampen for natur og klima vil bli kronet med seier.

– Absolutt! Jeg er en veldig dårlig taper, så det finnes ikke noe alternativ.