Oljefondet investerer fortsatt i kull | WWF Norway

Oljefondet investerer fortsatt i kull

Posted on 27 February 2018
Frimmersdorf power plant , coal-fired (lignite), run by RWE.  Near Grevenbroich in North-Rhine Westphalia, Germany . According to a WWF study, this power plant is the second worst climate polluter in Europe.
Kullkraftverk står til sammen for omtrent 10 prosent av Europas CO2-utslipp
© WWF / Andrew KERR
Oljefondet er fortsatt tungt inne i flere store kullselskaper, viser en ny gjennomgang WWF Verdens naturfond, Greenpeace og Framtiden i våre hender har gjort.

Oljefondet har blant annet investert i tyske RWE, som eier kullkraftverk over hele Europa og utvinner brunkull i både Polen og Tyskland, Australske Aurizon, et selskap som har som hovedvirksomhet å transportere kull, og Uniper, ett av verdens største kraftselskaper som bygger nye kullkraftverk.

­– Det kan ikke bygges ett eneste nytt kullkraftverk dersom vi skal klare å nå klimamålene i Parisavtalen. Finansaktører som Storebrand og AXA har allerede vist vei, sier miljøpolitisk leder Ingrid Lomelde i WWF Verdens naturfond.

­­– Det finnes ingen gode grunner til at oljefondet skal investere i kullselskaper. Tre år etter at Stortinget vedtok å trekke oljefondet ut av kull, må finansminister Siv Jensen ta grep, og sørge for at de siste kullaksjene blir dumpet av oljefondet, sier Martin Norman, rådgiver i Greenpeace.

– Kullkriteriet var en fantastisk seier for miljøet og et avgjørende steg i riktig retning for Oljefondet. Nå er det på høy tid at vedtaket implementeres til fulle, sier leder Anja Bakken-Riise i FIVH.

Forsikringsgiganten AXA har nylig vedtatt regler som stenger ute flere kullselskaper. Greenpeace, WWF Verdens naturfond og FIVH krever nå at regjeringen tar initiativ til å stramme inn reglene på tilsvarende vis. Det bør ikke investeres i:

• Kraftselskaper som produserer 30 prosent eller mer av strømmen sin fra kull, som for eksempel RWE (Tyskland største energiselskap med 54 prosent strøm fra kull) - og japanske Kyushu Electric Power (som får 32 prosent av strømmen de leverer fra kull).
  • Selskaper som bygger nye kullkraftverk. Det er helt uforenlig med FNs klimamål å bygge nye kullkraftverk. Eksempler er tyske Uniper, et av verdens største kraftselskaper, som bygger nye kullkraftverk både i Nederland og Tyskland, og malaysiske Genting group, som bygger flere nye kullkraftverk i Asia.
  • Selskaper som produserer store mengder kull. Gode eksempler er sveitsiske Glencore og australske BHP Billiton, som er noen av verdens største kullprodusenter.
  • Selskaper som ikke er gruveselskaper eller kraftprodusenter, men som har mer enn 30 prosent av virksomheten sin knyttet til kull. For eksempel Australske Aurizon, et selskap som har som hovedvirksomhet å transportere kull.

Greenpeace, FIVH og WWF har basert sine undersøkelser på den internasjonale kulldatabasen Global Exit List som den tyske organisasjonen Urgewald står bak.

Kontakter for pressen:
- Ingrid Lomelde, miljøpolitisk leder i WWF Verdens naturfond.        tlf. 922 84 074
Kullkraftverk står til sammen for omtrent 10 prosent av Europas CO2-utslipp