WWF Norway - Sjimpanse

Sjimpanse

I likhet med oss mennesker er sjimpanser svært sosiale vesener. De tar vare på barna sine i årevis og kan bli over 50 år. Sjimpanser er faktisk våre nærmeste slektninger i dyreriket, og vi deler 98 prosent av genene våre med dem.

Sjimpansene lever i skogene i Sentral-Afrika, og tilbringer store deler av dagene i tretoppene. Når de kommer ned på bakken beveger de seg stort sett på alle fire, men de kan gå på to ben som oss mennesker på avstander opp til 1,6 kilometer. For å fange termitter som de spiser, bruker de pinner. Og når de er tørste bruker de blader som øser for å få i seg vann.

Selv om vi er like driver vi mennesker sjimpansene mot utryddelse. De har allerede forsvunnet helt fra fire land, og lever under stort press der de fremdeles oppholder seg.  Kjøtt fra sjimpanser har lenge vært en matkilde i Sentral- og Vest-Afrika. Men siste årene har velstående innbyggere i urbane områder også fått en appetitt på dette kjøttet. Dette har igjen gjort at krypskytingen har blitt mer kommersialisert. En annen trussel er at små sjimpanseunger blir tatt fra foreldrene sine og solgt videre som kjæledyr. I tillegg har sykdomsutbrudd også rammet de store apene. Livene til titusenvis av store aper har gått tapt til ebola.

WWF hjelper sjimpansene gjennom arbeid mot krypskyting. Vi jobber for å styrke lovgivningen mot krypskyting og ulovlig handel med truede dyrearter, og hjelper myndigheter med å etablere verneområder for dyrene og naturen de bor i.

Hvalhai