Telysjakten lansert med resirkuleringsløp på Mellom-Nes skole | WWF Norway

Telysjakten lansert med resirkuleringsløp på Mellom-Nes skole

Posted on 28 September 2011   |
Rasmus Hansson fra WWF, Nina Schefte fra IKEA og Heidi Sørensen var alle med og lanserte telysjakten på Mellom-Nes skole.
© Christian Johander / WWF Norge
Med slagordet ”Det viktigste er ikke å vinne, men å gjenvinne”, åpnet Heidi Sørensen Telysjakten på Mellom-Nes skole i dag, sammen med 60 unge miljøvernere som hadde samlet seg for å delta i et realt resirkuleringskappløp.

1. oktober er den offisielle starten for WWF og IKEAs Telysjakten, i samarbeid med Hydro, Grønt Punkt og Syklus. Formålet er å øke bevisstheten rundt resirkulering av metall, med spesielt fokus på innsamling av brukte telyskopper. På Mellom-Nes skole i Asker ble jakten markert med konkurranse og miljøformidling.

Ivrer for miljøvern

Heidi Sørensen har jobbet med miljøvern i mange år, både som leder av Natur og ungdom og Naturvernforbundet. Da hun lanserte Telysjakten i dag, var det som statssekretær i Miljøverndepartementet. Det var altså med en viss faglig tyngde Sørensen kunne fortelle om aluminium, resirkulering og miljø. Det viste seg imidlertid fort at elevene ved Mellom-Nes skole hadde gjort leksa si og kunne svarte riktig på alle statssekretærens spørsmål uten problemer.

Barne-TV-kjendis Vera Michaelsen var også til stede som konferansier og gledespreder, i tillegg til ordføreren i Asker, Lene Conradi.

Jublende glede og raske føtter

Selve konkurransen var et møte mellom et barnelag og et voksenlag der målet var å resirkulere riktig på kortest mulig tid. Det ble en heseblesende affære der barn som voksne løp fra miljøstasjon til miljøstasjon og resirkulerte skrapet som var lagt frem. Men her måtte voksne naturvernere se seg slått av unge, raske føtter og en boblende entusiasme for miljøvern.

Hydro kunne fortelle at telyskoppene er laget av både jern og aluminium. Derfor er det viktig å ta ut den vesle jernplattformen med veke inne i selve telyskoppen. Gjør man ikke dette, vil en automatisert kjempemagnet nemlig sortere feil senere i prosessen. Dette er kunnskap 4. klassingene tar med seg videre.

Elevene Lisa Bjønnes og Jørgen Tobiassen ville gjerne fortelle om resirkulering til ”alle i hele verden”, men et bra sted å starte er ved å passe på hjemme. Her har de unge miljøvernerne full kontroll.

Fakta om telys og aluminium
  • I Norge forbruker vi ca 200 millioner telyskopper per år.
  • Aluminium kan gjenvinnes om og om igjen, uten å miste kvaliteten.
  • Ved gjenvinning kan vi spare hele 95 prosent av energien i forhold til fremstilling av helt nytt aluminium.
© Christian Johander / WWF Norge Enlarge
Vera Michaelsen var en engasjert konferansier under lanseringen av telysjakten.
© Christian Johander / WWF Norge Enlarge
En av utfordringene var å trampe telysene flate før gjenvinning.
© Christian Johander / WWF Norge Enlarge
Telysjaktens samarbeidspartnere fra venstre mot høyre: Hydro, Grønt Punkt, Syklus, IKEA og WWF.