Untitled Document

Earth Hour: Her er ambassadørene

Posted on 15 March 2011  |
Turnuslege Gunhild Stordalen og polfarer Børge Ousland ble i dag lansert som offisielle ambassadører for årets Earth Hour-kampanje i Norge.

26.mars slukker folk over hele verden lyset en time for klimaet. Earth Hour er blitt verdens største klimakampanje - i fjor mottok hele 1.3 milliarder mennesker budskapet om denne globale klimamobiliseringen.

- Den store oppslutningen om Earth Hour viser at mennesker over hele verden står sammen for klimaet. Det har aldri vært viktigere enn nå, sier de to Earth Hour-ambassadørene – som oppfordrer hele Norge til å slukke lyset for klimaet på kampanjekvelden.

Kjente støttespillere
WWF er global arrangør av Earth Hour, med et mylder av samarbeidspartnere verden rundt. Gunhild Stordalen og Børge Ousland blir del av et sterkt, internasjonalt felt av ambassadører for årets kampanje. Blant de mest kjente støttespillerne finnes Victoria’s Secret-modellen Miranda Kerr, den italienske fotballstjernen Francesco Totti, den pakistanske cricket-legenden Wasim Akram, Kinas skuespiller-stjerne Li Bingbing og den britiske sangeren Tom Jones.

De to norske Earth Hour-ambassadørene ble lansert i Den Norske Opera og Ballett tirsdag. Operaen er det mest kjente av en lang rekke norske ikonbygg som allerede er påmeldt til årets Earth Hour og som kommer til å slukke lyset den 26.mars.
- Vi er glade for å være invitert med. Vi har en samfunnsrolle å spille og det er naturlig for oss å delta i Earth Hour. Gjennom deltakelse i verdens største klimakampanje erkjenner vi vårt ansvar, sa direktør for Den norske operaen, Tom Remlov.

- Klima handler om helse
Under Earth Hour lørdag 26. mars kommer mennesker over hele verden til å slukke lyset en time for å markere sitt klimaengasjement. Gunhild Stordalen, PhD, turnuslege og klimaforkjemper, håper flest mulig nordmenn benytter anledningen til å vise at de bryr seg.

- Jeg har alltid vært opptatt av dyr og natur, men jeg ble lege fordi jeg er brennende engasjert i mennesker og deres helse. Klima handler også om helse. Avlinger blir ødelagt av saltvann eller tørke. Folk mister tilgang til rent vann. Dette er ikke fremtidsscenarioer. Det skjer allerede i dag. Jeg er stolt av å kunne være med i verdens største folkeaksjon. Earth Hour er vår mulighet til å vise politikerne at vi bryr oss. Vi er utålmodige, sier Gunhild Stordalen.

- Dramatiske endringer
Polfarer Børge Ousland var den første som gikk alene til Nordpolen uten forsyninger underveis, og den første som krysset Antarktis alene. Under sine ekspedisjoner de siste årene har han sett dramatiske klimaendringer med egne øyne.

- Jeg er et øyenvitne til klimaendringene og har selv sett og erfart at isen i Arktis forsvinner. Noen tror at snø og kulde i Norge betyr at klimakrisen er avlyst. Dessverre er det fullstendig feil. Aldri før har det vært målt høyere globale gjennomsnittstemperaturer. På mine ekspedisjoner i Arktis har jeg seilt tvers gjennom konsekvensene: Der det skulle vært is er det nå åpent hav. Endringene i naturen er dramatiske, og alt tyder på at de kommer til å bli mye større i årene som kommer.  Jobben med å kutte klimautslipp har aldri vært viktigere enn nå. Derfor trenger vi alt det engasjementet Earth Hour er med på å skape, sier Børge Ousland.

- Sterke stemmer
- Noen tror kanskje klimakampen er avblåst, men i virkeligheten har den så vidt begynt. Klimaendringene foregår nå, og de koster menneskers liv og helse. Derfor er vi glade for at nettopp legen Gunhild Stordalen og polfareren Børge Ousland stiller opp for årets Earth Hour. De er sterke stemmer med viktige historier å fortelle, sier WWFs Rasmus Hansson.
WWF-Norge deltar i år for tredje gang i Earth Hour, og for tredje året på rad er IKEA hovedsamarbeidspartner til klimakampanjen.
- IKEAs bidrag har betydd enormt mye for spredningen av Earth Hour-budskapet, sa WWFs Rasmus Hansson under lanseringen.
Også Entra Eiendom har vært en viktig støttespiller til Earth Hour alle tre årene kampanjen har vært arrangert i Norge.
- Vi representerer en bransje som står for 40% av energiforbruket. Vi er med på Earth Hour for tredje gang fordi det er så viktig, sa Entras direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Ingrid Schiefloe. Hun kunne fortelle at Entra har en klimastrategi som skal gjøre eiendomsselskapet til landets ledende hva gjelder miljøvennlighet innen 2012.

- Kan bli rekordoppslutning
To uker før Earth Hour er tusenvis av bygninger rundt om i Norge allerede påmeldt. Hoteller, butikker, rådhus, kirker og forsvarsanlegg skal slukke lyset i det som er blitt hele verdens klimakampanje.
- Vi har ikke sett maken til oppslutning, sier Rasmus Hansson i WWF.

Earth Hour-ambassadørene Børge Ousland og Gunhild Stordalen på taket av Operaen i Oslo.