Ny regjering må levere mye mer på miljø | WWF Norway

Ny regjering må levere mye mer på miljø

Posted on 12 September 2017
Nina Jensen, generalsekretær i WWF Verdens naturfond
© Heidi K. Bang
– Klima, natur og oljepolitikk er debatter som bare vil øke i styrke i neste stortingsperiode. Det må den kommende regjeringen ta konsekvensene av, sier WWFs Nina Jensen. Hun tror at årets valgkamp har etablert miljø som en egen skillelinje i norsk politikk.

Årets stortingsvalg ga borgerlig flertall, men miljøpartiet SV er blant vinnerne, MDG styrket også sin oppslutning og beholder sin ene stortingsplass, mens det er kommet inn flere gode miljøforkjempere blant øvrige partier.

– Det som vil stå igjen fra valgkampen 2017 er at sammenhengen mellom klimaendringer og norsk oljeproduksjon for alvor kom på agendaen. Det har vært helt herlig å se at Høyre, Arbeiderpartiet og FrP er blitt utfordret på hvilke løsninger de kan tilby norske velgere som ser at oljeproduksjonen vil måtte gå ned, vil bli mindre lønnsom, og vil skape færre arbeidsplasser i tiden som kommer dersom verden skal nå sine klimamål, sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

De store partiene har undervurdert velgerne
Jensen tror at de største partiene har undervurdert sine velgere i klima- og miljøspørsmål.

– Flertallet av så vel Høyres som Arbeiderpartiets velgere sier at de er motstandere av oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja. Når flertallet av velgerne mener at norske politikere ikke tør å ta ordentlig tak i klimapolitikken, da er det et klart signal om at også de største partiene må finne frem virkemidler som virkelig monner for å vise at de tar bekymringen til sine velgere på alvor, sier hun og fortsetter:

– Det vil overraske meg om ikke de store partienes analyser i etterkant av dette valget viser at de har undervurdert sprengkraften i å snakke om de store sakene som opptar folk: Klimaendringer, oljepolitikk og tap av naturmangfold.

WWFs 3 utfordringer til den nye regjeringen:
Kartlegg hva klimaendring betyr for norsk økonomi
– Det gleder meg at Erna Solberg trakk frem klima i sin tale i natt, og at hun understreket viktigheten av å omstille norsk økonomi. Nå har hun fått en ny sjanse til å levere på det løftet. Det første hun må gjøre er å kartlegge hvordan verdens klimamål spiller inn på utsiktene til norsk økonomi fremover – for eksempel på lønnsomheten til nye olje- og gassfelt, eller for investeringsutsiktene til Statens Pensjonsfond Utland, sier Jensen.

Stans den elleville oljeekspansjonen
– Fagkunnskapen viser oss tydelig at for å nå klimamålene, må vi stanse leting etter nye oljefelt og sikre et varig vern av de mest artsrike områdene vi har – som Lofoten og iskanten i Arktis. Vi forventer at en ny borgerlig regjering stanser den elleville oljepolitikken som tar oss stadig lengre nordover, og at de gir et varig vern til Lofoten, Vesterålen og Senja, oppfordrer Jensen.

Stans tapet av natur
– Den tredje og siste store utfordringen jeg vil trekke frem for den nye regjeringen er å stanse tapet av natur. Siden 1970 har vi mistet over halvparten av dyrelivet på jorden. WWF har undersøkt regjeringens naturpolitikk i perioden som gikk, noe som viser at det har vært en systematisk nedbygging av norsk natur til fordel for nye utbyggingsprosjekter. Nå har regjeringen fått en periode til, og en unik mulighet til å snu den negative trenden for naturen, påpeker Jensen.

Nina Jensen, generalsekretær i WWF Verdens naturfond