– Hårreisende at rovviltnemndene vil ha lovstridig masseslakt av ulv igjen | WWF Norway

– Hårreisende at rovviltnemndene vil ha lovstridig masseslakt av ulv igjen

Posted on 17 July 2017
WWF har sammen med Foreningen Våre Rovdyr påklaget vedtakene om jakt på til sammen 36 ulver i region 4 (Oslo, Akershus og Østfold) og 5 (Hedmark). Også andre miljøorganisasjoner har gjort det samme.
© Erik Frøystein
Et antall ulv som tilsvarer 90 prosent av de helnorske ulvene kan skytes til vinteren, om rovviltnemndene får det som de vil. I Hedmark ønsker fylkespolitikerne i nemnda å ta livet av hele tre ulveflokker: Julussa, Osdalen og Slettås. WWF har levert klage.

– Jeg er forferdet over hvordan rovviltnemndene har gått fram i denne saken. De vedtar en masseslakt av ulv helt i strid med kunnskap, lovverk og bestandsmål, sier Sverre Lundemo, rådgiver i WWF Verdens naturfond.

Så langt har 6 av de 8 rovviltnemndene, som utgjøres av fylkespolitikere, vedtatt at totalt 50 ulver kan skytes i Norge til vinteren. Dette tilsvarer rundt 90 prosent av de helnorske ulvene.

Hva skjer videre?
  • Nemndene skal behandle klagesakene på et eget møte 23. august, før saken sendes videre til uttalelse fra Miljødirektoratet.
  • Den endelige avgjørelsen i saken fattes av Klima- og miljødepartementet til høsten.
  • WWF vil vurdere å gå til søksmål dersom departementet opprettholder dagens naturfiendtlige vedtak.
Hovedpunktene i klagen er som følger:
  • Den totale kvoten for lisensjakt på ulv i Norge for kommende vinter gir utskyting tilsvarende 90 prosent av den helnorske bestanden. Nemnda hverken diskuterer eller vurderer dette faktum. Dette er i strid med Grunnloven, naturmangfoldloven og Bernkonvensjonen.
  • Nemndene overser kunnskap om skadepotensial fra ulv og ulvens spredningsmønster, og velger heller å trekke slutninger basert på egne udokumenterte påstander.
  • Vedtaket er ikke i tråd med bestandsmålet for ulv som ble vedtatt i Stortinget i fjor. Med en så omfattende jakt, risikerer en at selv det kunstig lave bestandsmålet ikke nås neste år.
  • Nemndene hverken diskuterer eller vurderer andre forebyggende tiltak, noe som er en forutsetning i lovverket for i det hele tatt kunne bruke lisensjakt.
  • Nemndene hverken diskuterer eller vurderer hvilken effekt ulovlig jakt og innavl kan ha på den allerede lille bestanden.
– Vi hadde håpet at nemndene hadde lært av fjorårets situasjon, der de fattet et lovstridig vedtak som var sterkt konfliktskjerpende, men – som forventet – ble omgjort av klima- og miljøminister Vidar Helgesen. At de fortsetter i samme spor i år, uten omtanke for kunnskap eller lovverk, er svært bekymringsverdig, avslutter Lundemo.

Færre helnorske ulver, flere på grensa
Ifølge Rovdata ble det sist sesong (2016-2017) registrert 54-56 ulver med tilhold kun i Norge, samt 51-56 ulver på både svensk og norsk side. Ulvebestanden i hele Skandinavia ble beregnet til å være om lag 430 dyr, noe som er på nøyaktig samme nivå som året før.

– Tross en stagnasjon i den skandinaviske ulvebestanden, går politikerne inn for at et svært høyt antall ulver kan skytes til vinteren. Dette er så langt fra en kunnskapsbasert forvaltning det går an å komme, og viser hvorfor Norge er dårligst i Europa på ulveforvaltning, sier Lundemo.

Vil du være med å hjelpe ulven og de andre norske rovdyrene?
Bli rovdyrfadder!