Earth Hour: Ti år for verdens klima | WWF Norway

Earth Hour: Ti år for verdens klima

Posted on 23 March 2017
Fra den spede starten i Sydney for ti år siden har Earth Hour vokst til en global, kollektiv meningsytring der mennesker verden over viser at vi står sammen i kampen mot klimaendringene.
© WWF-Canada/Merle Robillard
Lørdag 25. mars kl. 20.30 slukkes lyset i by og land verden over, når millioner av mennesker forenes i feiringen av WWFs Earth Hour for å vise at vi står sammen mot klimaendringene.

Eiffeltårnet, Taipei 101, Empire State Building, Big Ben, Akropolis og tusenvis av andre landemerker og ikonbygg slukker lysene sine for klimaet på lørdag.

Året 2017 markerer tiårsdagen til Earth Hour, som startet som en symbolsk markering i Sydney i 2007. I dag har Earth Hour vokst til å bli verdens største klimakampanje.

Fornybar revolusjon
– På tiårsdagen for Earth Hour er det viktigere enn noensinne at verden står sammen for klimaet. Klimaendringene har allerede enorme konsekvenser. Døde korallrev og smeltende havis er bare to av de mest dramatiske eksemplene. Folk over hele verden ser nå hvilket alvor vi står overfor. Men de ser også at løsningene finnes. Akkurat nå skjer en fornybar revolusjon som skal hjelpe oss å redde klimaet, sier generalsekretær Nina Jensen i WWF Verdens naturfond.

Ber nordmenn slukke lyset
Her i Norge skal årets Earth Hour markeres på ulike måter rundt om i landet. Mange kommuner skal slukke lyset, og det blir konserter og andre arrangementer.

– Men kjernen i Earth Hour er og blir at du og jeg slukker lyset en time fra klokka 20.30 – hvor enn vi nå måtte befinne oss. Vi vet at nordmenn flest er klimaengasjerte, og dette er en god anledning til å vise det, sier Nina Jensen.

Hva skjer i verden?

I Spania og Storbritannia ber årets Earth Hour-supportere myndighetene ta grep for å møte forpliktelsene i Paris-avtalen. I Ungarn og Uganda ber folk om at organisasjoner og samfunn må legge om til fornybar energi, mens i Kambodsja, Hellas og Colombia samles folk om tiltak for en fornybar livsstil.

I Australia, Earth Hours fødested, bruker WWF Earth Hour som en anledning til å opplyse ungdom om fornybar energi. Samtidig oppfordres folk til å donere penger til solcellebelysning til befolkningen på den etiopiske landsbygda. I Singapore, Indonesia, India og Hong Kong stiller folk opp som «Earth Hour Buddies» for å beskytte skoger og havområder og for å fremme en bærekraftig livstil.

Meld deg på eventet på Facebook – og bytt gjerne profilbilde for å vise at du støtter verdens største kampanje for verdens viktigste formål! Og glem ikke å slukke lyset på lørdag kl. 20.30-21.20.